Telenor köper Bredbandsbolaget

Inga omedelbara förändringar för kunderna

MIN EKONOMI

Stockholm

Norska Telenor har tecknat ett avtal om att köpa Sveriges näst största bredbandsleverantör Bredbandsbolaget.

Telenor betalar cirka 6 miljarder kronor för bolaget.

Bredbandsbolaget har 325 000 privatkunder och 10 000 företagskunder och har cirka 290 anställda.

Telenor betalar cirka 6 miljarder kronor för Bredbandsbolaget. Affären väntas slutföras under juni.

Samtidigt köper Telenor det danska bredbandsföretaget Cybercity för cirka 1,4 miljarder danska kronor.

Stark nordisk position

Genom affärerna får Telenor en stark position på den snabbt växande nordiska marknaden för bredband och datakommunikation, skriver Telenorchefen Morten Karlsen Sörby i en kommentar.

Nuvärdet av framtida kostnadsbesparingar som uppnås när Bredbandsbolaget och Cybercity samordnas med Telenors existerande verksamheter i Sverige och Danmark uppskattas till cirka 2,5 miljarder norska kronor.

Birgerssons baby

Bredbandsbolaget startades i slutet av 1990-talet av IT-entreprenören Jonas Birgersson.

Till de ägare som nu säljer till Telenor hör Wallenbergsfärens Investor (29 procent), Access Industries (41 procent) och The Carlyle Group (22 procent).

För två år sedan köpte Telenor bredbandsoperatören Utfors och fick däremed ett nationellt bredbandsnät. Med på köpet följde Utfors satsning på företagskunder.

  - Genom köpet av Bredbandsbolaget kan vi utöka nätet ytterligare och vi får möjlighet att konkurrera också om privatkunderna på den svenska marknaden, säger Telenors vice vd Morten Karlsen Sörby under en webbsänd presskonferens på måndagsmorgonen.

Utmanar Telia

 Värdet av sammanslagningen beräknar Telenor till cirka 2,7 miljarder kronor.

  Företaget räknar med att bredbandsmarknaden ska forsätta att växa kraftigt på den nordiska marknaden.

  - Vi tror att den ska fördubblas fram till 2010 och räknar med att det kommer att finnas över 8,5 miljoner bredbandskunder, fortsätter Sörby.

  Telenor lägger stora pengar på att utveckla sitt bredbandsnät och kommer genom köpet av Bredbandsbolaget att kontrollera cirka 30 procent av den svenska bredbandsmarknaden och därmed bli en stark utmanare av Telia Sonera som idag har omkring 40 procent av marknaden.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM