Telenor tar kontroll över Glocalnet

Vill utmana Telia Sonera

MIN EKONOMI

Norska Telenor tar kontroll över bredbandsoperatören Glocalnet för 500 miljoner kronor.

Uppköpsaffärerna inom telebranschen duggade tätt 2005 och tycks göra det också 2006. Telenor satsar stort på att utmana Telia Sonera.

– Vi ska vara en av de viktigaste aktörerna i Skandinavien och med köpen i Sverige positionerar vi oss på den marknaden, säger Morten Karlsen Sörby, chef för Telenor i Norden till TT.

Telenor var en flitig danspartner och bjöd under förra året i princip upp på allt som rörde sig på telemarknaden.

Storaffärer

På bara några år har den norske telekomjätten köpt svenska Vodafone, Bredbandsbolaget, Utfors och nu tar man över Glocalnet. Dessutom har bolaget gjort uppköp i Danmark, i det forna Sovjetunionen och Asien. Miljarderna rullar för att låta Telenor växa.

Telia Soneras strategi är att bygga hemmamarknaden och satsa i fd Sovjetunionen och Turkiet, med kända motgångar som resultat. Den allt mer välfyllda kassan används i stället för att pytsas ut till aktieägarna. Sammanlagt 30 miljarder ska på tre år delas ut i form av återköp av aktier. Gladast för det är svenska staten som på det sättet får cirka 15 miljarder.

Förändring

Dessutom pekas norrmännen ut i spekulationer som tänkbara köpare av till exempel Tele2.

– Vi kommenterar inte vad vi tänker eller inte tänker göra, men telekommarknaden står inför stora förändringar. Det såg vi vid försäljningen av danska TDC förra året och senast i går med budgivning på operatören Portugal Telecom, säger Morten Karlsen Sörby.

Telenor lägger ett bud på de utestående aktierna i den svenska teleoperatören Glocalnet. Värdet på affären är cirka 500 miljoner kronor. Pengar till köpet tas ur den egna kassan. Telenor har varit ägare i Glocalnet sedan 2002.

– Vi köpte Bredbandsbolaget förra året. Glocalnet med sin lågprisprofil fyller en viktig roll när vi ska utveckla våra tjänster, säger Sörby.

Prisras

Han räds inte prisraset på teletjänster, som bredband. Ett ras glädjer konsumenterna, men knappast operatörerna. Glocalnet är i dagsläget en förlustaffär.

Reklamen ”Det är lågt” har gått hem i stugorna.

– De har gått från 40000 kunder till över 100000 kunder på ett år. Det kostar att ansluta dem, vilket kortsiktigt påverkar resultatet, säger Morten Karlsen Sörby.

Utmanar

Med uppköpen kan Telenor på allvar utmana Telia Sonera på alla marknadsområden på Telias hemmaplan. Frågan är om det betyder priskrig till konsumenternas fromma?

– Pris är ett konkurrensmedel, hastighet på bredband, kvalitet, tjänster och en rad andra saker avgör kundernas val. Vi arbetar på vår strategi, säger Sörby.

Anders Lignell/TT

ARTIKELN HANDLAR OM