Toffelhjälten

Nu har Foppa sålt skor för en kvarts miljard

Foto: Urban Andersson & Pontus Höök
Croc-chock Crocs-skon, bättre känd som Foppa-toffeln har gått lysande i Sverige. En halv miljon par sålda och nu fortsätter utvecklingen.
MIN EKONOMI

Peter Forsberg har det arbetsamt med skador och resultaten i Philadelphia Flyers.

Men som affärsman har han framgång.

Foppa-toffeln eller Crocs-skon är en försäljningssuccé.

– Vi har sålt en halv miljon skor på ett år, säger Magnus Söderlund, vd för Forsbergs bolag Pforce AB.

Huvudbolaget Crocs bildades i Denver 2003.

Peter Forsberg spelade på den tiden i Colorado Avalanche och han fick en förfrågan om han ville vara med om att introducera en gummi-toffel på den svenska marknaden. Peter Forsberg funderade, men tackade ja och köpte även försäljningsrättigheterna till skon i Norden.

Ett smart val av Forsberg.

Enorm utveckling

Utvecklingen för toffeln har varit enorm.

Numera är den färgglada toffeln världskänd och den svenska marknaden har med förtjusning tagit till sig Foppa-toffeln.

– Peters namn har hjälpt till med att göra skon känd, säger Magnus Söderlund, vd för Pforce AB, som äger försäljningsrättigheten till skon i Norden.

Söderlund berättar för Sportbladet att försäljningen i Sverige startade sommaren 2005 och att den hittills sålts i smått fantastiska 500 000 exemplar.

Skon kostar i handeln cirka 500 kronor och det ger en total försäljningssumma på fantastiska 250 miljoner kronor.

Vad Peter Forsbergs företag får för andel av försäljningen är okänt.

– En halv miljon skor är en mycket bra försäljningssiffra.

– Vi fick bra draghjälp av att skon blev populär på sjukhus. Den sålde inte sig själv, men nästan, säger Söderlund.

Just nu finslipas detaljerna i Pforce AB:s första bokslut. Söderlund vill inte ge några exakta detaljer hur det ekonomiska utfallet blir, men avslöjar att det blir ett överskott.

– Ja, det blir det, säger Söderlund.

35 anställda

500 000 sålda skor på ett år borde givetvis ge en väldig stor intäkt för Peter Forsbergs bolag Forspro AB, som är den största delägaren i Pforce AB.

– Men vi har haft stora investeringskostnader under året. Bland annat har vi gått från väldigt få anställda till 35 personer. Sedan satsar vi mycket på

produktutveckling. Vi vill inte att skon stannar vid att bara vara en fluga, säger Magnus Söderlund.

Nu satsar Peter Forsberg och Magnus Söderlund på att få fram nya modeller som ska lanseras under våren.

– Vi ser stor potential i den här typen av material i skor. Och till våren ska vi vara med på skomässor och presentera nya typer av skor, säger Söderlund.