Så ska de göra om Saab

Svenska superbiltillverkaren vill ta över krisföretaget

MIN EKONOMI

ÄNGELHOLM/TROLLHÄTTAN. En liten lyxbilstillverkare väntas ta över Saab.

Redan för en månad sedan antydde ägaren Bård Eker att Saab måste bantas:

– På Koenigsegg är vi tio man som utvecklar världens snabbaste bil.

Christian von Koenigsegg.

De senaste veckorna har bilbranschen surrat av rykten om att svenska Koenigsegg är en av intressenterna till Saab Automobil.

Få har dock på allvar trott att den lilla sportbilstillverkaren från Ängelholm är ett realistiskt alternativ som ny Saabägare.

Men i går avslöjade SVT att Koenigsegg är den enda intressenten som är kvar och att man redan undertecknat en avsiktsförklaring om att köpa Saab. Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer GM att tillkännage köparen på måndag eller tisdag.

Norsk finansiär

Jesko von Koenigsegg, senior advisor på Koenigsegg Automotive, tror att affären kan bli klar inom kort:

– Innan det här är spikat och klart kan det ta ett par veckor. Jag brukar säga att ingenting är klart innan pengarna är på banken, säger han.

Kommer Saab att bli en sportbil nu?

– Om det blir klart, vilket vi inte vet ännu, ska Koenigseggs varumärke och sportbilskänsla i någon mån flyttas över till Saab. Det ligger i affärsidén. Då kanske Saab kan bli den bil den redan hade varit, om den inte hade haft en så stor internationell ägare.

Tillverkar 20 bilar per år

Men Koenigsegg blir inte ensam ägare till Saab. Enligt en källa på Saab finns ytterligare två finansiärer – dels den norske affärsmannen Bård Eker och Eker Group, som är storägare i Koenigsegg, och dels en mycket stor amerikansk finansiär.

– Bedöm inte Koenigsegg efter produktionen i Ängelholm på 20 supersportbilar om året. De har stora finansiärer bakom sig, säger källan till Aftonbladet.

Snabb affär

I går gav också regeringen Riksgälden klartecken att, så fort affären är klar, påbörja förhandlingar med Saab, den nye ägaren och Europeiska investeringsbanken om hur de statliga lånegarantierna ska se ut.

Aftonbladet har utan framgång försökt nå grundaren och vd:n Christian von Koenigsegg, 36. Han har inte varit på företaget sedan i måndags.

– Han är på resande fot, säger hans fru och företagets informationschef, Halldora von Koenigsegg.

På Saab i Trollhättan förnekar både fack och arbetsgivare att Koenigsegg tar över Saab. Informationsdirektören Eric Geers tillbakavisar också SVT:s uppgifter om att en avsiktsförklaring är undertecknad.

– Men det kan komma väldigt snabbt, säger han.

Stora förändringar

Skulle Koenigsegg och Eker Group bli Saabägare, väntar sannolikt stora förändringar i Trollhättan.

– Det finns inget som drivs mindre effektivt än en bilfabrik i dag. Saab har 1 200 ingenjörer och frågar du chefen varför, får du svaret att det står i läroboken att det bör vara minst 600. På Koenigsegg är vi tio man som utvecklar världens snabbaste bil, sa Bård Eker till norska E24 för en månad sedan.

FAKTA

1946: SAAB DRAR IGÅNG SIN BILTILLVERKNING

Saab Automobile.

Anställda: drygt 4 000.

Produktion: 125 201 sålda bilar 2007.

Pris: modellen 9-3 kostar från cirka 300 000.

1937 Svenska Aeroplan AB, som tillverkar flygplan åt militären, grundas.

1947 Saab lanserar sin första bilmodell.

1969 Saab går ihop med lastbilstillverkaren Scania Vabis och bildar Saab Scania.

1982 Regeringen devalverar den svenska kronan. Exportberoende företag som Saab gynnas och företaget går med vinst.

1990 De goda åren har ersatts av miljonförluster. Familjen Wallenberg säljer hälften av sina aktier till biljätten GM.

1994 Värdet på kronan rasar. Saab gynnas och gör vinst för första gången sedan 1988.

1999 GM blir ensam ägare i Saab.

2002 Rekordförlust på 4,5 miljarder kronor.

2004 GM meddelar att företagets europeiska kostnader ska minska med 4,5 miljarder kronor. Fabriken i Trollhättan varslar 540 personer.

2008 Företaget dras med stora förluster och har inte gått med vinst sedan mitten av 1990-talet.

2009 Konkurshotade biljätten GM säljer Saab till det svenska lyxbilsföretaget Koenigsegg.

1996: KOENINGSEGG VISAR FÖRSTA PROTOTYPEN

Koenigsegg Automotive.

Anställda: 45.

Produktion: cirka 20 bilar årligen.

Pris: bilarna kostar från 4 miljoner kronor och uppåt, beroende på kundens önskemål.

1994 företaget grundas av Christian von Koenigsegg.

1995 Koenigsegg får bidrag från statliga Nutek och flera underleverantörer går med på att sponsra arbetet.

1997 Koenigseggs första prototypen visas upp på en mässa i Cannes.

2000 Första modellen avsedd för serietillverkning, CC8S, visas på en bilmässa i Paris.

2003 Fabriken i Margretetorp utanför Ängelholm brinner ner till grunden. Men bilarna och konstruktionsritningarna räddas undan lågorna.

2004 Företaget flyttar till nya lokaler på gamla flygflottiljen F10 utanför Ängelholm.

2005 Den norske miljonären Bård Eker köper 45 procent av aktierna i Koenigsegg. Formen för CCX-modellen utvecklas.

2007 Etanolbilen Koenigsegg CCXR, med smeknamnet ”Flower power”, kommer ut på marknaden. Trots namnet har bilen en V8-motor på 4,7 liter.

2009 Koenigsegg med går in som ägare i Saab.

ARTIKELN HANDLAR OM