”Helt sjukt, Onoff”

Simons mobilförsäkring gav inte en krona i ersättning

Foto: JIMMY WIXTRÖM
Känner sig lurad ”Det är helt sjukt att försäkringen bara täcker stöld”, säger Simon Kasto, 20, som känner sig grundlurad på försäkringen han tecknat för 539 kronor extra hos Onoff. Försäljaren sa att den skulle täcka ”allt”, det stämde illa med verkligheten när Simon tappat telefonen.
MIN EKONOMI

Mobilen kostade nästan 5 000 kronor. Extraförsäkringen, som skulle täcka ”allt”, gick på ytterligare 539 kronor.

– Men när jag tappade telefonen i trappan fick jag inte ett öre, säger Simon Kasto, 20.

I julhandeln säljs elektronik som aldrig förr – och i stort sett alltid med frågan ”Vill du köpa till försäkring?” Enbart kedjorna Siba och Onoff har sålt tre miljoner försäkringar i egna bolaget Solid.

Säljarna talar ofta vitt och brett om allt försäkringen täcker, men Mer för pengarnas granskning visar att undantagen är både luriga och många. Ofta visar sig försäkringen värdelös när skadan är framme.

1 090 anmälningar

På Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fick de sex stora kedjorna Onoff, The Phone House, Siba, Elgiganten, Expert och Media Markt 1 090 anmälningar 2007-2009.

Mikael Törnestål i Blötberget köpte en dyr Sony Ericsson på Elgiganten i Ludvika – och blev erbjuden ”Trygghetsförsäkringen” Happy Care från Moderna försäkringar.

– Säljaren sa att det var den bästa försäkringen på marknaden. Jag skulle kunna kasta mobilen i backen och få ut en ny, säger Mikael.

Och telefonen gick sönder. Först byttes mjukvaran ut, men när Mikael Törnestål fick tillbaka mobilen fungerade inte kameran. När han lämnade in den på nytt upptäcktes vätska under displayen – och nu gällde inte försäkringen.

Moderna försäkringar säger till ARN att Mikael som är lastbilschaufför och haft mobilen i garaget, inte kan visa att skadan uppkommit genom ”plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse”.

”Naiv” kund

Ska Mikael inte kunna använda mobilen i garaget?

– Absolut, säger Benito Guiance, affärsområdeschef på Moderna Försäkringar.

Enligt Benito Guiance är dock den kund ”naiv” som tror att en produktförsäkring gäller alla slags skador:

– Ingen allriskförsäkring fungerar så. Alla bygger på plötslig och oförutsedd händelse.

Simon Kasto i Järfälla köpte sin mobil på Onoff vid Fältöversten i Stockholm.

– Säljaren sa att försäkringen täckte ”allt”, stöld, förlust, trasig mobil, ”allt”. Men när jag tappade mobilen i trappan hemma sa de att försäkringen inte gällde för det. Den gällde bara stöld.

– Jag hade aldrig köpt försäkringen för över 500 kronor om den bara gällde stöld. Jag är chockad över att en känd kedja som Onoff kan bete sig så här.

Svårbevisade löften

Både Simon och Mikael har fått avslag på rättelse hos Allmänna reklamationsnämnden. Vad säljaren sagt går sällan för kunden att bevisa.

– Det är jättesvårt att styrka, och man tror ju att det som sagts gäller. Men man kan ha vittnen, säger Maria Berge, beredningschef på ARN.

– Det bästa är ändå att läsa villkoren noga, innan man köper försäkringen.

Ännu enklare är inte teckna den – läs Annika Creutzers kolumn.

Fotnot: Onoff har erbjudits möjlighet att kommentera ­Simon Kastos berättelse, men hörde ­inte av sig ­innan artikeln gick i tryck.

Sju vanliga fällor

Villkoren varierar – men här är de vanligaste luriga undantagen i elektronikbranschens tilläggsförsäkringar.

Foto: HASSE ERIKSSON
”Säljaren sa att jag skulle kunna kasta mobilen i golvet och få ersättning”, säger Mikael Törnestål. Nu vägras han ersättning av Elgiganten.

1 Fuktskada – det kan räcka med att prata i en mobiltelefon när det regnar. Ersätts nästan aldrig.

2 Förlust – du måste själv bevisa att varan blivit stulen. Vet du inte när eller hur det hände ersätts du inte.

3 Stöld på restaurang. På allmän plats får du i princip inte lämna något utom synhåll. Då ersätts inte förlusten.

4 ”Tappskada”. Även om säljaren säger att man ersätter förstörd vara gäller det ofta inte om du själv är vållande, alltså tappat varan.

5 ”Felaktigt handhavande” – har du inte läst, förstått och följt bruksanvisningen gäller försäkringen som regel inte.

6 Varan inte köpt i Sverige – försäkringar som täcker flera varor, exempelvis kopplade till ett kreditkort, gör ofta undantag för icke svenska företag. Kan vara svårt att se om nätsidan du handlar på har texten på svenska.

7 Extra varning – är varan du köpt värd mindre än 2 000 kronor kan du aldrig klaga på försäkringen hos Allmänna reklamationsnämnden. De tar inte ärenden under den summan.