Gör uppror mot telefonjättarna

Pia Larsson har tröttnat på det dåliga 3G-nätet

missnöjd Pia Larsson, 52, i Harads i Norrbotten har ingen fast telefon och är helt beroende av sin mobil. Hon är inte ensam om att vara missnöjd med 3G-­nätet. Hennes ilskna Facebookinlägg har gillats av 42 000 personer och fått 1 500 kommenterar.
MIN EKONOMI

Allt fler surfar på nätet med mobiltelefonen – och svär över den sega uppkopplingen.

– Det finns ett otroligt stort missnöje över den dåliga kapaciteten i 3G-nätet, säger Pia Larsson, 52, som startat ett internetuppror mot det mobila seg­bandet.

Användningen av mobilt bredband har fyrdubblats på två år. Och det märks: det är ofta segt att surfa i mobilen. Om det ens går.

Medger problemen

Marknadsledaren Telia, med drygt 43 procent av den mobila ­teletrafiken och landets största täckningsområde, medger att man har problem.

– Det är inte bara användarna som blivit fler, inte minst sedan förra sommaren, utan även sättet som de nyttjar sina smarta telefoner har förändrats och blivit mer kapacitetskrävande, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Och det får det underdimensionerade 3G-nätet att korka igen.

Resultat syns tydligt på kartan här intill. På tisdagen gick Telias 3G-nät med reducerad kapacitet i samtliga län. I Norrlandslänen var problem ännu värre, med ingen ­eller ­endast begränsad täckning. Även de två största ­konkurrenterna Tele2 och Telenor hade i går reducerad kapacitet på många platser i landet.

”Svår att förutspå”

– Vi ser ingen form av avmattning i tillväxten. Utvecklingen går väldigt fort och är svår att förutspå. Men vi fortsätter att bygga ut kapaciteten för att komma ikapp, säger Hans G Larsson.

Inte nog med att 3G-näten knäar under trafikmängden – sommartid drabbas de dessutom hårt av störningar i form av åska och regn.

Men trots att näten alltså svajar betänkligt så får abonnenterna ­betala fullt pris, även när de inte kan utnyttja tjänsten fullt ut.

Ökat missnöje

Statistik från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vittnar om kundernas missnöje. De senaste två åren har antalet anmälningar rörande bredbandsabonnemang ökat med 65 procent.

Det är emellertid svårt att få rätt mot operatörerna, säger Nils Sigfrid, ansvarig för elektronikavdelningen på ARN.

– Man måste ha fått ett väldigt specifikt löfte om prestanda på en viss specifik plats för att med framgång kunna visa att det faktiskt är en brist i tjänsten, säger han.

Så ökar du farten…

Testa att mobilsurfa på olika platser – även små förflyttningar kan göra stor skillnad om signalen är svag.

Håll dig nära fönstren när du mobilsurfar inomhus så att även svaga signaler når fram.

Testa vid en annan tidpunkt. Tillfälliga störningar kan bero på överbelastning eller dåligt väder.

Om du ofta surfar och ringer från en plats med dålig 3G-täckning kan en signalförstärkare hjälpa. En sån kostar ett par tusenlappar och funkar som en liten extra basstation. Klarar fyra telefoner och täcker en yta motsvarande ett par rum. Kräver dock tillstånd från operatören och PTS.

Källa: Bredbandskollen.se

Så får du ersättning när det inte funkar

Anmäl till operatören när felet uppstår.

Beskriv störningen.

Spela in samtalet eller spara mejlet så du kan styrka vad som sagts. Försök om möjligt även dokumentera störningen.

Ersättningsprincipen är enkel: om ­nätet är utslaget en dag har man rätt till ersättning motsvarande en dags abonnemangskostnad. Eventuella utlägg för kontantkort och annat kan också ersättas. Däremot får man ingen ersättning för ­sveda och värk.

Källa: Telekom­rådgivarna