”Kostade 3-4 veckors strul”

MIN EKONOMI

Det snåriga biljettsystemet ställer till det för SJ:s kunder.

När Anders Tidebäck försökte köpa biljett tre månader innan resan mellan Arlanda och Rättvik kom beskedet att biljetterna var slut.

– Det kostade tre-fyra veckor av strul innan det löste sig, säger han.

Anders Tidebäck, som bor i Vikarbyn utanför Rättvik, reser ofta utomlands och bokar därför resor mellan Rättvik och Arlanda med jämna mellanrum. Biljetterna brukar kosta 95 kronor – om han är ute i god tid. I sista stund kan samma biljett gå lös på 1000 kronor.

Inga biljetter kvar

– Tidigare brukade det inte vara några problem att få de billigaste biljetterna som säljs tre månader före avgången. När jag nu skulle köpa en biljett till 11 december fick jag bara beskedet via SJ:s hemsida att de var slut. Mycket märkligt eftersom det inte är en särskilt populär sträcka, säger han.

Anders Tidebäck ringde till SJ:s biljettförsäljning och fick samma besked där. Men han gav sig inte. Då och då under fyra veckors tid både ringde han SJ och gick han in på sajten för att titta om det inte fanns biljetter. Till slut, i fredags, gav SJ beskedet att han måste boka platsbiljett eftersom bokningen inte fungerar annars.

– En platsbiljett kostar 49 kronor extra. Det är inga pengar egentligen, men känns onödigt eftersom sittplats inte har varit något problem, säger Anders Tidebäck.

”Under all kritik”

När han nu köpte en sittplats fanns plötsligt de billiga biljetterna kvar.

– Jag tycker att biljettsystemet är under all kritik. Det gör inget att det kostar mig 49 kronor extra för en sittplats, men det är konstigt att SJ gav beskedet att biljetterna var slut, både på hemsidan och via telefon, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM