SAS handelsstoppat på börsen

Oklara uppgifter om varför aktien stoppades

Foto: SCANPIX/THOMAS BORBERG
i dag börjar slakten En del av SAS sparplan är att sänka de anställdas lön med 15 procent, öka tjänstgöringstimmarna per vecka till 60 och sänka den sammanhållna sommarsemestern till två veckor. Enligt uppgifter har kabinpersonalen fått ett ultimatum av ledningen: Skriv under – annars blir det konkurs.
MIN EKONOMI

Långivarna sätter hård press på SAS.

Flygbolaget tvingas nu spara åtskilliga miljarder kronor ytterligare och i dag stoppades handeln med företagets aktie tillfälligt.

Men det mesta är hemligt och personalen är arg.

De senaste dagarna har präglats av många rykten och skriverier om SAS finansiellt ansträngda situation – något som till sist fick börsen att agera med ett handelsstopp för att tvinga ut SAS-ledningen på banan.

Långivarna börjar bli rädda om sina pengar. När krediterna nu ska förhandlas om ställer de krav på rejäla åtgärder.

SAS meddelade därför på tisdagen att ytterligare tre miljarder kronor ska sparas. Ovanpå det ska tillgångar för tre miljarder kronor säljas.

"Den slutliga utformningen av den övergripande planen för att hantera företagets kostnadsstruktur och genomförandet av avyttringen av tillgångar är en viktig del av förhandlingarna (med långivarna)", skriver SAS-ledningen i ett pressmeddelande.

Mer än så vill SAS-ledningen inte precisera sig.

Höljt i dunkel

– Vi har en god likviditet och finansiell beredskap, säger Sture Stölen, chef för SAS investerarrelationer.

Vad sparpaketet kommer att innebära är fortsatt höljt i dunkel. Uppgifter om att det handlar om rejäla lönesänkningar kommenterar inte Sture Stölen. SAS-ledningen kommer att presentera de konkreta planerna senare – oklart när.

– Det kan jag heller inte kommentera, säger Sture Stölen.

Vad för slags tillgångar som ska säljas vill SAS-ledningen inte heller avslöja. Men det har, bland annat i en artikel i danska tidningen Berlingske i förra veckan, talats om det norska flygbolaget Wideroe som uppges vara värt omkring en miljard danska kronor. Den andra delen är Eurobonusprogrammet som uppges vara värt omkring två miljarder danska kronor.

Ytterligare ett alternativ kan vara marktjänstverksamheten.

– Det har de pratat om tidigare. Det handlar om folk som flyttar och tar emot bagage, checkar in på planen och liknande. Men det kan vara andra saker också, säger Hans Eric Jacobsen, flyganalytiker på Swedbank.

Väcker ilska

Hemlighetsmakeriet gör personalen förbannad.

– Vi har inte fått reda på någonting. Det är urdåligt, det tycker vi alla. Förtroendet för ledningen är väldigt litet, säger en flygvärdinna, som vill vara anonym, till TT.

SAS ekonomiska läge och ryktena om nedskärningar är ett ständigt samtalsämne bland personalen, berättar hon.

– Det är det man pratar om när man kommer till jobbet. Folk är oroliga, man vet ingenting.

Som resenär behöver man dock inte vara så orolig. I händelse av en konkurs täcker resegarantin eventuellt paketresor med både exempelvis flyg och hotell, som köpts hos bolaget.

– SAS har ställt en garanti på 6,2 miljoner kronor hos oss. Skulle SAS gå i konkurs så kan man få ersättning ur resegarantin, förutsatt att den är tillräckligt stor, om man köpt flyg och boende från SAS säger Lotta Danin, jurist på Kammarkollegiet.

Resegarantin täcker inte köp av enbart flygbiljetter.