Ungas mobilskulder färre

Så undviker du stora mobilskulder

Foto: COLOURBOX
Ungas mobilskulder hos kronofogden minskar.
MIN EKONOMI

Stockholm Unga är fortfarande överrepresenterade hos Kronofogden när det gäller obetalda mobilräkningar, men det går åt rätt håll, visar nya siffror från myndigheten.

Unga mellan 18 och 25 år stod för 12,7 procent av alla fakturor som Telia Sonera, Tele 2, Telenor och 3 skickade ut under första halvåret 2012. Samtidigt stod gruppen för 23 procent av de räkningar som gick till Kronofogden, skriver Dagens Nyheter. Men utvecklingen är positiv, 2009 var siffran 28 procent.

Ändrade kravrutiner

– Det har vänt under flera år, det är det vi vill belysa, säger Janne Åkerlund, kommunikatör på Kronofogden, till TT.

Att ungdomar står för en så stor andel av de obetalda räkningarna har fått Kronofogden att samarbeta med operatörerna för att se hur man kan minska de ungas skuldsättning.

– Det handlar om bättre kreditprövning och ändrade kravrutiner. När det gäller kravrutiner så handlar det mycket om att inte låta ärenden gå som på snöre utan att ta diskussionen med den som har en skuld innan man blandar in Kronofogden.

”Har ingen vana”

Och fortfarande står mobilräkningar för en stor del av ungas skulder.

– Det är lätt att förstå var för det är så, ett abonnemang kan vara det första avtal en artonåring ingår och man har många gånger ingen vana kring hur det fungerar.

FAKTA

Om du inte kan betala mobilräkningen

Kontakta operatören omedelbart och diskutera avbetalningsmöjligheter. Stoppa aldrig huvudet i sanden.

Har du en stor räkning som du inte kan betala, tala med dina närmaste i stället för att till exempel ta ett snabblån.

När det är dags att byta abonnemang, fundera på vad du använder telefonen till och vad du vill att det ska kosta. Var en medveten konsument.

Källa: Kronofogden, (TT)