Dubbelfakturerades i två år - förlorade 10 000

Tele2-chefen: "Jag har aldrig varit med om något liknande"

Foto: PRIVAT
TELE2:s dubbelmiss Under två år hade Tiffany Dao, 26, betalat Tele2 närmare 10 000 kronor för mycket i telefonräkning. När felet uppdagades ville de bara ersätta henne för de senaste tre månaderna.
MIN EKONOMI

Tiffany Dao, 26, dubbelfakturerades av Tele2 i två år och förlorade närmare 10 000 kronor.

När hon upptäckte felet kontaktade hon kundtjänsten – som vägrade återbetala pengarna.

– De vill bara betala ersättning för de senaste tre månaderna, säger Tiffany.

2009 skaffade Tiffany Dao i Katrineholm bredband hos Tele2. Hon betalade 359 kronor i månaden för tjänsten innan hon uppgraderade till ett integrerat tv- bredband och telefonabonnemang ett år senare.

– Jag pratade med säljaren och han sa att de skulle fixa allting, även uppsägningen av det gamla abonnemanget.

Men trots att Tiffany hade bytt tjänst fortsatte Tele2 att fakturera henne för det gamla abonnemanget.

– Jag ringer många utlandssamtal till Asien och räkningarna ser olika ut varje månad. Jag litade på att det var rätt och betalade, säger Tiffany.

”Betald räkning är godkänd”

Tiffany upptäckte felet när hon i veckan ville uppgradera sitt abonnemang.

– Internet har varit ganska segt den senaste tiden så jag vill kolla vilken typ av tjänst jag hade. Räkningen kom i morse och när jag undersökte fakturan upptäckte jag att de tog betalt för det gamla abonnemanget, säger hon.

Tiffany ringde upp kundtjänsten direkt för att påtala missen - men personalen kunde inte ge några svar. Efter flera påringningar och en chatt med kundtjänstpersonalen via Tele2:s hemsida fick hon till slut ett besked: företaget har som policy att bara återbetala pengar för de senaste tre månaderna.

– De sa att när man betalar räkningen har man godkänt den. Var jag inte nöjd med det fick jag kontakta reklamationsavdelningen.

”Ett extremfall”

Totalt har Tiffany förlorat närmare 10 000 kronor och enligt Tele2 är händelsen ”ett extremfall”.

– Jag har aldrig varit med om något liknande under hela min tid på företaget, säger presschefen Annika Kristersson när Aftonbladet når henne på telefon. 

I och med att det aldrig kom in en uppsägning från Tiffany tog Tele2 för givet att hon ville behålla sina gamla tjänster.

– När vi tittar tillbaka ser vi ingen uppsägning, säger Kristersson.

Men säljaren lovade ju att säga upp abonnemanget.

– Då har det skett ett fel på vägen. Det är ytterst tråkigt och vi kommer att gå till botten med det här. Lovar våra säljare något ska de stå för det också, säger Annika Kristersson som i sin tur lovar full kompensation för misstaget.

– Hon kommer att få tillbaka sina pengar.