SEB kastar ut kunder i Norge

MIN EKONOMI

Tusentals kunder i Norge sägs upp av svenska banken SEB.

Anledningen: de har inte tillräckligt stora belopp på kontot.

SEB har i veckan meddelat 7 000 norska kunder att de inte längre kommer att vara kunder hos banken.

I ett mejl med rubriken ”Uppsägning av kundrelation” skriver banken att den ska omprofilera sig till en investeringsbank och därför inte kommer kunna erbjuda samma tjänster som i dag. I mejlet skriver banken också att räntan på insättningar kommer att sänkas till 0,1 procent för belopp under en miljon norska kronor, skriver Dagens Næringsliv.

Kunderna kommer dock att slippa betala den vanliga kostnaden på 50 kronor för att avsluta ett konto, ett erbjudande som gäller till den 1 maj.

Drömkunden mångmiljonär

– Formuleringen i detta e-postmeddelande var nog något onyanserad. Det hade varit mer korrekt att skriva att vi byter fokus och inriktar verksamheten mot större förmögenheter, säger SEB:s Norgechef William Paus till Dagens Næringsliv.

SEB i Norge ska nu rikta in sig på kunder med en förmögenhet på minst en miljon norska kronor, men drömkunden är mångmiljonär.

– Vi kommer att ägna all vår energi mot kunder med minst 25 miljoner kronor i placeringsförmåga, säger Paus.

Och kunderna som lever upp till kravet kommer att bli väl omhändertagna.

– Vi strävar efter att vara bäst på att serva de 500 rikaste människorna i Norge.

”Borde inte ha skickats ut”

Mejlet som nådde kunderna borde dock inte ha skickats ut, enligt kommunikationschefen Pål Bergskaug.

– Det är en lapsus. Det skulle inte ha skickats ut på det här sättet. Det beklagar vi. Det skulle självklart ha kontrollerats av informationsavdelningen. Det är ett brott mot interna rutiner. Det är inte på det här sättet vi vill kommunicera med våra kunder, säger han till Dagens Næringsliv.

Mellan 2005 och 2008 hade SEB ett eget bankkontor i Oslo, sedan dess har det bara funnits ett kontor på huvudkontoret på Aker Brygge.

ARTIKELN HANDLAR OM