Här är framtidens matbutik

Matkedjan lanserar nytt koncept att handla mat på

1 av 3
Kunderna beställer varorna på de stora skärmväggarna och får dem sedan hemskickade till sig.
MIN EKONOMI

En jätteskärm där du klickar hem varor och får dem levererade samma dag.

Så ser framtidens matbutik ut.

I alla fall om man får tro matkedjan City Gross som nu lanserar sin nya butik på prov.

Glöm röriga hyllor med varor uppradade i obegripliga system. I framtiden kommer det enda som möter oss i butikerna vara stora datorskärmar där kunderna gör sina beställningar och sedan får varorna hemlevererade.
Det tror i alla fall matkedjan City Gross som i går lanserade sin första digitala butik i Kista, norr om Stockholm.

– Vi tror att detta kommer att sudda ut gränsen mellan e-handeln och butikshandeln, säger Johan Johnsson, vice vd på Bergendahls Food, som äger City Gross.

Levereras hem

Tanken är att kunden genom att söka upp en skärm beställer hem varor med hjälp av sin mobiltelefon och en City Gross-applikation som laddas ner till telefonen. Varorna levereras sedan hem till kunden, eller hämtas ut i en fysisk butik.

– I nuläget har vi en leverans i veckan, men målet är att utöka den till varje dag, säger Johan Johnsson.

I praktiken innebär den nya satsningen att City Gross ställer ut stora reklamskärmar där kunderna kan beställa varorna direkt från reklambladet. Kunderna kan också beställa varorna direkt på nätet eller via sin mobiltelefon.

"Kan lansera på några timmar"

Målet är att lansera flera jätteskärmar på flera ställen där det i vanliga fall är dyrt eller svårt att öppna en fysisk butik.

– De nya digitala butikerna ger oss exempelvis en möjlighet att lansera en butik i Stockholms City på bara några timmar, utan att behöva betala dyra hyreskostnader, säger Johan Johnsson.

Varför tror ni kunderna vill handla via de här skärmarna och inte på nätet med sin mobil eller dator?

– Det kommer de fortsätta att göra, men det här ger oss fler tillfällen att bli synliga för användarna. Vi måste finnas i alla de utrymmen vi kan förväntas att möta kunderna, och genom att hitta rätt platser där mycket folk rör sig kan vi anpassa våra erbjudanden till rätt säsong, målgrupp och tid på dygnet. Det här kommer att påverka hela handeln.

Komplement

City Gross tror dock inte att den nya handelslösningen kommer att innebära slutet för de traditionella butikerna.

– Vi tror att det finns en mättnad av nyetablering av stormarknaderna, men de kommer att finnas kvar. De ny digitala butikerna är ett komplement, och kommer även att kunna användas i befintliga butiker för att minska det utrymme vissa säsongsbetonade varor tar.

ARTIKELN HANDLAR OM