Ny fordonsskatt straffar törstiga bilar

Och belönar miljövänligare bilägare

MIN EKONOMI

En helt ny fordonsbeskattning kan komma att införas i Sverige, rapporterar Dagens Industri.

Blir förslaget verklighet kommer törstiga bilar att drabbas av en straffskatt.

På en natt kan en Volvo V70 T6 bli 32 000 kronor dyrare.

Utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta tillsattes förra sommaren och är en del av de åtgärder som ska göra Sverige klimatneutralt till 2050.

Och nu börjar de första förslagen från utredningen att läcka ut. Enligt uppgifter till Dagens Industri kommer utredningen föreslå en helt ny fordonsbeskattning i sitt slutbetänkande i december. Det nya systemet kommer att innebära att bilar som släpper ut lite koldioxid kommer att belönas med en bonus och de som släpper ut mycket koldioxid kommer att straffas med en skatt.

Belönas eller straffas

Den nya fordonsbeskattningen, som enligt DI kommer att införas 2015 om det godkänns, kommer att ha en brytpunkt på 120 gram koldioxid per kilometer och en vikt på 1 372 kilo - som är genomsnittsvikten för nya bilar.

De bilar som avviker från brytpunkten kommer att belönas eller straffas med 375 kronor för varje gram.

Det innebär att en bil av medelvikt som släpper ut 200 gram koldioxid kommer att bestraffas med 30 000 kronor, uppger DI. Exempelvis en Volvo V70 T6.

Samtidigt kommer bilar med nollutsläpp, exempelvis elbilar, att ges en bonus på 45 000 kronor.

Sänks för varje år

Enligt förslaget kommer brytpunkten att skärpas med 6 gram för varje år fram till 2020. Då ligger alltså gränsen på 90 gram.

Det nya systemet kommer att ersätta den nuvarande fordonsbeskattningen, men bara för bilar som säljs från 2015 och framåt.

Utredaren tror att systemet kommer att bli självförsörjande – de pengar som betalas ut som bonus tas från de som kommer in från straffbeskattningen.

Ett liknande system infördes i Frankrike 2008, vilket påverkade bilförsäljningen drastiskt. 2007 hade 20 procent av de bilar som såldes i Frankrike koldioxidutsläpp under 120 gram. Två år senare hade den siffran växt till 52 procent, skriver DI.

ARTIKELN HANDLAR OM