Lurade av matjätten

Läsarna slår larm: Varorna väger för lite

1 av 16
MIN EKONOMI

Marianne Larsson, 58, betalade för 662 gram lax på Willys – men fick bara 462 gram fisk.

Nu kan Aftonbladet avslöja att hon bara är en av många kunder som drabbats av viktslarvet hos butikskedjan.

– Nu väger jag allt jag köper där, säger Marianne.

Tania Braimok, 20, köpte en skinkstek från John’s selection på Willys i Veddesta i april. Den vägde över ett kilo mindre än vad etiketten visade – hela 1 186 gram mindre.

33-årige Martin Hyséns kyckling från Garant vägde 136 gram mindre än vad etiketten visade när han handlade på Willys i Kungsbacka i april.

Stina Gräll, 33, köpte biff med kappa på samma kedja i Sickla – hemma upptäckte hon att köttet vägde 177 gram för lite.

”Anmärkningsvärt”

Aftonbladet har fått in flera tips under våren av människor som drabbats av vikt-slarv på Willys. I flera fall handlar det om en skillnad på nästan 200 gram. Den största skillnaden som rapporterats ligger på över ett kilo.

– Vi tyckte att paketet vägde väldigt lätt i handen och då la vi det på vågen. Det är anmärkningsvärt att laxen vägde två hekto för lite, säger Marianne Larsson, 58, från Saltsjö-Boo.

30 procent felmärkt

När Aftonbladet gjorde stickprov på Willys i Sickla hittade vi sex produkter där vikten på etiketten inte motsvarade produktens egentliga vikt. Av 20 testade produkter var alltså mer än en fjärdedel felmärkta. När vi gjorde samma test i en annan butik hittade vi däremot inga felmärkta produkter.

En stek från Naturkött från North Trade, som vägdes på tre olika vågar, vägde hela 170 gram mindre än vikten på förpackningen.

Samma visa blev det med två paket laxfilé från Falkenberg Seafood. Historien upprepade sig med tre paket fläskfilé från Danish Crown. På butikens våg vägde de mellan 30 och 115 gram mindre än vad etiketten angav.

”Jäkligt förbannad””

– Jag känner mig lurad. Jag blev jäkligt förbannad. Jag litade på det som stod på paketet. Nu tappar jag tron på matindustrin, vem kan man lita på egentligen? säger Stina Gräll, 33, från Hammarbyhöjden i Stockholm. Hon köpte en stek på ett kilo inför en middagsbjudning. Trodde hon, köttet vägde bara 800 gram. Två hekto mindre än vad som stod på förpackningen.

– Jag hade inte mat så att det räckte till alla. Och det handlar om ganska mycket pengar för kött som kostar runt 200 kronor per kilo. Jag blir lite frågande till om det här är någonting de har satt i system.

”Gå till botten”

Flera av kunderna Aftonbladet har pratat med har hört av sig till Willys och i vissa fall även till leverantören. När de berättat att de blivit lurade på pengar har de fått ersättning.

Men trots att felen påpekades redan i mars och april finns det fortfarande felmärkt kött ute i butikerna. På Willys säger man sig dock inte känna till felmärkningarna.

– Det är ingenting jag känner igen. Vi ansvarar för det som säljs, men samtidigt så paketerar och märker vi inte köttet i butikerna, säger Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på Willys.

Men är inte ni skyldiga att veta vad det är ni säljer?

– Får vi signaler, så som vi har fått genom er nu, så kommer vi att kontakta våra leverantörer och gå till botten med det, för att försäkra oss om att det inte blir fel i framtiden.

Kolla: Så blåst blir du

Leverantörerna: ”Slarvet inte satt i system”

Guldfågel, leverantör av Garants kycklingbröstfilé:

”Om det är så att det diffar så mycket generellt ser vi väldigt allvarligt på det och måste titta noggrannare och undersöka det närmare. Vi gör viktkontroller av allt vårt kött i form av stickkontroller. Vi kan inte svara på hur det blivit fel i just det här specifika fallet”, säger Elin Jarl, tillförordnad presschef på Axfood.

Falkenberg Seafood, leverantör av laxfilé:

”Om det stämmer så har det skett ett misstag! Eftersom vägningen från er skett på vågar som inte är krönta så måste allt undersökas innan det går att säga vad som skett. Vi har en helt ny toppmodern anläggning, men det har blivit ett misstag någonstans. Vi får gå tillbaka och titta, det är ingenting vi upptäckt i vår produktion. Det är absolut ingenting man sätter i system”, säger Jonas Ragnhage, vd.

Danish Crown, leverantör av fläskfilé:

”Vi är väldigt ledsna över att detta har hänt. Vi ska börja undersöka vår utrustning under helgen för att ta reda på var problemet finns så att vi kan lösa det. Det enda sättet vi kan driva en bra verksamhet på är om våra kunder kan ha förtroende för oss. Det här ska inte få hända. All märkning och paketering sker automatiskt men vi gör stickprover varje dag och tyvärr har vi inte märkt någonting”, säger Jens Hansen, presschef.

North Trade, leverantör av Naturkött och John’s selection:

”När det kommer till Naturkött hanteras allt manuellt och det kan bli fel på grund av den mänskliga faktorn. Det kan vara så att det är någon som står och slarvar och sover på jobbet. Men det är inget systematiskt fel och ingenting vi tjänar pengar på. Det här är inte bra. Det är lite för stor skillnad på vikten för att det ska vara försvarbart”, säger Calle Ramvall, kvalitets- och miljöchef på företaget.

Hjälp oss att avslöja fusket i butikerna!

ARTIKELN HANDLAR OM