SAS lågpriskalender visar falska priser

Kritik från KO – ”svara oss senast 17 juli”

1 av 5
När Konsumentverket kontrollerade SAS priser mellan Stockholm och Kiruna utlovades ett pris i lågpriskalendern men ett helt annat i nästa steg av bokningen.
MIN EKONOMI

SAS lågpriskalender visar lockpriser som inte stämmer med verkligheten.

Det anser Konsumentverket – som kräver på svar om hur många av SAS resor som egentligen är rabatterade.

– Man lurar konsumenten att tro att det är billigare än vad det faktiskt är, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Foto: SCANPIX
SAS får kritik av Konsumentverket för prissättningen på hemsidan.

Ett pris i lågpriskalendern. Ett helt annat när man ska betala.

Fyra personer har anmält SAS till Konsumentverket eftersom de tycker att priserna är vilseledande.

”Konsekvent i lågpriskalendern”

Daniel Kangas från Kiruna är en av dem som anmält SAS till KO. I anmälan tar han upp en resa som i kalendern går på 1169 kronor. I nästa steg av bokningen är priset plötsligt 2666 kronor, en ökning med över 100 procent.

– Jag har retat mig på detta i ett års tid, men det var först 10 juni som jag skrev till Konsumentverket. Jag tycker det är falsk marknadsföring, säger Daniel Kangas.

Han måste resa till Stockholm en gång i månaden på grund av sitt jobb.

– Norwegian slutade flyga den här sträckan för ett år sen, så bara SAS finns kvar. Man har inget val även om de har höjt priserna kraftigt sedan de fick monopol, säger Daniel Kangas.

”Att betrakta som lockpriser”

Konsumentverket har kontrollerat anmälningarna och gjorde förra veckan egna stickprov av priserna. De instämmer i kritiken och kräver nu svar från SAS senast 17 juli om prissättningen.

– De skriver att priserna i kalendern är frånpriser, men de gör det inte tillräckligt tydligt. Det här är att betrakta som lockpriser och det är förbjudet enligt marknadsföringslagen, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Påslag på 2000 kronor

Även på andra sträckor, mellan Stockholm och storstäder i Europa, anges lockpriser i kalendern enligt Maja Lindstrand.

– Det värsta jag stött på var ett prispåslag på cirka 2000 kronor. Det är allvarligt att ett så stort bolag inte kan redovisa priser på ett tydligt sätt, säger hon.

I brevet från Konsumentverket krävs SAS på svar om bland annat hur många resor som faktiskt har gått att köpa till ursprungspriset. SAS har inte svarat på brevet än och bolagets presschef Marie Selander vill inte kommentera Konsumentverkets kritik.

Kan hamna i domstol

I ett mailsvar till Aftonbladet skriver Selander så här:

”Ja, Konsumentverkets brev har kommit till vår kännedom och vi kommer utreda detta närmare. Vi återkommer till Konsumentverket senast den 17 juli med ett svar”.

Om SAS inte följer rekommendationerna kan Konsumentverket tvinga dem att informera tydligare, eller förbjuda delar av marknadsföringen kring lågpriskalendern. Ett sista alternativ är att dra bolaget inför Marknadsdomstolen.

När Aftonbladet i dag gör egna stickprov och jämför lågpriskalendern med slutpriserna ser dock priserna ut att vara desamma. SAS kan alltså ha fogat sig efter Konsumentverkets kritik, vilket informationsavdelningen i sådana fall inte verkar känna till.

– Jag hoppas att SAS inser att de inte kan göra så här, säger Daniel Kangas.