Media Markt hotas av böter

KO: Konsumenter riskerar att skuldsätta sig

1 av 3 | Foto: PONTUS ORRE
Konsumentverket kritiserar Media Markt för hur företaget marknadsför sina kreditköp.
MIN EKONOMI

”Ingen ränta, inga avgifter."

Konsumentverket tycker att Media Markt tar i för mycket i sina annonser.

Nu kräver myndigheten att de gör rättelser – annars kan dras inför domstol.

"Nu är det billigare än rea på Media Markt. Köp en kraftfull surfplatta från Microsoft för bara 500 kronor i månaden, med helt räntefri delbetalning. Ingen ränta, inga avgifter."

Så här marknadsför Media Markt sina kreditköp i TV. Den här och liknande marknadsföring i annonsblad har fått Konsumentverket att reagera.

”Man ska inte överdriva”

Problemet med reklamen är hur delbetalningsalternativet lyfts fram, menar KO, inte att något är fel. Exempelvis får månadskostnaden på kreditköpet större utrymme än kontantpriset, alltså vad produktens totalkostnad blir.

Maria Grunditz, jurist på Konsumentverket anser att reklamen bryter mot lagen:

– Lagen säger att marknadsföring kring kreditköp måste vara måttfull och återhållsam. Informationen må vara korrekt, men man ska inte överdriva utan ge ett neutralt intryck, säger hon.

Har inte svarat KO

Media Markt har ännu inte svarat på Konsumentverkets brev, som skickades förra veckan. Man har till augusti på sig.

Aftonbladet bad igår Media Markt kommentera Konsumentverkets krav. I dag återkom företaget med ett skriftligt svar via Anna Sjödin, som är pressansvarig:

"Vårt erbjudande är exakt det vi säger i vår marknadsföring. Kunden får dela upp sin betalning helt avgiftsfritt och betalar inte mer än vad produkten kostar. Det finns ingen hake, inga konstiga villkor, kampanjen är som den verkar och det vill vi självklart kommunicera till våra kunder. Det stämmer att vi har emottagit en ”begäran om yttrande” från KO. Vi kommer sätta oss in i deras synpunkter och åtekomma med ett svar inom given tidsram". / Talesperson för Media Markt.

Kan bli domstol

Konsumentverket kan kräva att Media Markt ändrar i reklamen och utdöma böter. Vägrar de ändra kan det sluta i Marknadsdomstolen.

– Vi har som mål att de rättar sig frivilligt, men vi har alltid en dialog. Vi kan gå vidare med förbudsföreläggande. I sista skedet kan vi ta det det domstol, säger Maria Grunditz.

ARTIKELN HANDLAR OM