Anmälningar strömmar in mot nätbutik

Electronova väcker ilska för uteblivna leveranser – polisen har inlett utredning

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Andreas Bergman, 29, beställde en ny telefon från nätbutiken Electronova, som aldrig dök upp.
MIN EKONOMI

Det gick bra att betala.

Men telefonen som Andreas Bergman, 29, beställde från näthandeln Electronova dök aldrig upp.

– Jag har lagt ut nästan 5000 kronor, säger han.

Anmälningarna mot företaget strömmar nu in till Allmänna reklamationsnämnden.

Foto: AP
Samsung Galaxy S 4.

Mobilen Andreas köpte av Electronova 16 juni, en ny Samsung Galaxy, var billig. Men inte så billig att han misstänkte att något var fel. Den kostade 4679 kronor, mot strax över 5000 kronor på andra sajter.

”Bestämde mig för att köpa”

Han kontrollerade konsumenternas omdömen om företaget på prisjämförelsesajter. Det såg okej ut.

– Vissa hade klagat på sena leveranser, men varorna kom fram. Därför bestämde jag mig för att köpa, säger han.

Företaget tog bara förskottsbetalning. Andreas order gick igenom.

Det dröjde några veckor, men telefonen kom inte.

– Jag mailade och ringde men fick inget svar. Det var först när jag skrev på Prisjakts forum som de svarade mig. De skrev att leveranserna var sena på grund av midsommar och annat. Jag godtog det och gav dem en vecka till.

Många anmälningar

Sedan dess har han inte hört något.

– Jag lever på studiemedel och har kostnader för dubbelt boende nu. Därför känns det. Men de skrattar väl hela vägen till banken, säger han.

Andreas Bergman är inte ensam om att ha betalat Electronova för varor som sen inte levererats. Den senaste månaden har ARN fått in tio anmälningar från privatpersoner mot företaget.

Många fler som ser ut att ha drabbats skriver på Prisjakts forum.

Lovar leverera

Av vad kunder skriver på prisjämförelsesajterna ser företagets leveranser ut att ha fungerat i våras, med fördröjningar. Tidigare har Electronova haft Trygg E-handels logotyp på sajten. Men den togs nyligen bort efter att Trygg E-handel hotat med rättsliga åtgärder.

Enligt flera källor gick det att beställa varor fram till för några dagar sedan. Nu har dock den möjligheten tagits bort från sajten, och ersatts med en text där det framgår att Electronova har ekonomiska problem. Man skriver bland annat:

”Till grund av förändringar i vårt team, ledarskap och ägarbild samt att vi har gjort större förluster av kundfordran som avser företags leveranser har vi hamnat i en tillfällig likvidations kris”.

I samma text lovar de också leverera de varor de tagit betalt för, och uppmanar missnöjda att kontakta dem via mail. Men mailadressen fungerar inte.

Polisen ska undersöka

Polisen har i dag inlett en förundersökning mot Electronova. Enligt Anders Olofsson på Stockholmspolisens bedrägerirotel tittar polisen på turerna kring bolagets affärer. Stockholmspolisen har fått in ett tiotal polisanmälningar mot Electronova.

– Det är ett brott att ta betalt för varor om man är på obestånd. Men jag vet inte hur det ligger till i det här fallet, säger han.

Om man känner sig osäker bör man kolla upp företaget man beställer från noga, råder Anders Olofsson.

– Det går också i många fall att ta hjälp av Paypal eller en liknande aktör, som fungerar som mellanhand. Får man inte sin vara så får man åtminstone tillbaka pengarna då, säger han.

Aftonbladet har sökt Electronova för en kommentar.

FAKTA

Om Electronova

Electronovas kontor ligger i Estlands huvudstad Tallin, enligt företagets hemsida.

Enligt Aftonbladets källor uppgavs tidigare en adress i World Trade Center i Tallin. Adressen har nu bytts ut mot en annan.

Electronova har en svensk domän och är svenskspråkiga på sajten.

Företaget är inte registrerat i Sverige.

ARTIKELN HANDLAR OM