Telia vill tjäna mer på datatrafik

Foto: SCANPIX
MIN EKONOMI

Ökande sug efter tv och film ökar trafiken i mobilnäten. Det får nu Telia Sonera att vända på steken i sina nya abonnemang.

Nu ska mobildata kosta utifrån hur mycket kunden använder, medan det är fast pris på samtal och meddelanden.

Telias mutmisstänkta affärer i Uzbekistan har inneburit stor turbulens. Bland annat avgick Telias tidigare vd i februari, och en polisutredning pågår. Men det går ändå rätt bra för Telia Sonera, som på onsdagen redovisade en vinst före skatt på 5,5 miljarder kronor andra kvartalet. Det var högre än analytiker i snitt väntat sig, fast lägre än vinsten motsvarande period i fjol.

– Jag tycker att vi har klarat oss relativt väl givet det medietryck vi har haft på bolaget. Vi har trots detta lyckats jobba med viktiga frågor som utveckling av en ny prismodell. Vi är först ut i Europa med att sätta ett fast pris på telefoni och meddelanden, och ta betalt för dataanvändning, säger Per-Arne Blomquist, som är tillfällig vd fram till september då den nye vd:n Johan Dennelind tillträder.

Starkt mobilresultat

Försäljningen steg med 0,4 procent under kvartalet om man räknar bort valutaeffekter som beror på en stark krona.

– Det är en bra rapport överlag, med ett starkt resultat inom mobilverksamheten, säger Thomas Heath, telekomanalytiker på Handelsbanken.

Datatrafiken i näten fortsätter att öka, framför allt drivet av att fler tittar på tv och film i olika playtjänster över nätet, och Telia märker av ett större intresse för fiber än vad de hinner med att leverera.

– Tv och film kommer bara att fortsätta öka. Därför är det viktigt för oss att fortsätta investera i både de mobila och de fasta näten, framför allt 4G och fiber, säger Per-Arne Blomquist.

Nya behov – ny modell

Telia har länge talat om behovet att ta mer betalt för datatrafiken, bland annat för att kunna ha råd med nätinvesteringar. I andra kvartalet gjorde bolaget alltså slag i saken och införde den nya prismodellen i Norge, Sverige och Danmark.

Det går fortsatt bra för Telia i Eurasien, och även där spelar datatrafiken stor roll. Försäljningen ökade med 14 procent i Eurasien under kvartalet, och stigande datatrafik förklarade mer än en tredjedel av den ökningen.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM