1000 svenskar har fått bluffavtal från elbolag

1 av 3 | Foto: PRIVAT
Katarina Svensson blev uppringd av en telefonförsäljare som erbjöd henne ett nytt elabonnemang. Hon tackade nej och avslutade samtalet. Trots det fick hon några dagar senare ändå ett brev hemskickat där hon välkomnades som kund.
MIN EKONOMI

1000 svenskar har fått ett nytt elavtal i brevlådan.

Detta trots att de inte har tackat ja till att byta elbolag – eller ens pratat med en försäljare. 

Nu strömmar anmälningarna in mot Konsumentspar, bolaget bakom brevet.

”De har felaktigt hamnat på fel lista”, skriver Konsumentspar i ett brev till Aftonbladet.

En telefonförsäljare ringde upp och erbjöd Katarina Svensson ett nytt elabonnemang. Hon tackade nej och avslutade samtalet. Några dagar senare damp ett kuvert ned i hennes brevlåda. I brevet hälsade Konsumentspar och Miljö El henne välkommen som kund.

Hon förstod direkt att det var fel.

– Jag tackade nej, dessutom har jag har inget eget elavtal. Jag bor i en bostadsrätt och föreningen står på mitt avtal. De kan inte flytta över mig som kund så här, säger Katarina Svensson.

Bolagen skriver också att hon har 14 dagar på sig att ångra avtalet för att det inte ska träda i kraft.

Minst 1000 drabbade

Enligt en tidigare anställd på Konsumentspar har företaget skickat ut det påstådda elavtalet till alla som förekommit på en ringlista med potentiella kunder. En person som påstår sig representera Konsumentspar skriver till Aftonbladet att det skulle skickats till befintliga kunder, men att det av misstag gått ut till ytterligare 1000 personer (se hela deras svar till Aftonbladet nedan). Personen vill inte avslöja sin identitet.

Att det var ett misstag stämmer inte enligt den tidigare anställde.

– När det inte gick att sälja el på telefon skickade de ut avtal till folk i ringlistorna. Tanken var att de skulle sälja till folk när de ringde in, i brevet står att ju att man har två veckor på sig att ångra avtalet, säger Aftonbladets källa.

Precis som 92 andra senaste året anmälde Katarina Svensson Konsumentspar till Konsumentverket. Myndigheten undersöker nu företagets marknadsföring och avtalsförfaranden.

– Vi har inlett en ny granskning av dem, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

Styrelsemedlem med stora skulder

I den flod av anmälningar som strömmat in till Konsumentverket mot Konsumentspar skriver många att de blivit registrerade som kunder mot sin vilja. Andra skriver att de inte ens har pratat med någon säljare.

Konsumentspar påstår att de är en ideell förening. Det stämmer inte enligt Konsumentverket. Myndigheten hävdar att verksamheten drivs av ett företag som heter Enkel Telefoni Sverige AB. Det bekräftas också av de anställningsavtal från tidigare anställda som Aftonbladet tagit del av.

Enligt de officiella uppgifterna sitter två personer i Enkel Telefoni Sveriges styrelse – en 24-årig man från Sundsvall och en 29-åring från Stockholm. 29-åringen har skulder på en kvarts miljon hos Kronofogden.

Anna Lindström på Konsumentverket rekommenderar alla som fått ett avtal de inte tackat ja till från Miljö El och Konsumentspar att bestrida det skriftligen, och dessutom spara kopior.

– Man bör även kontakta sitt nuvarande bolag och säga att man inte vill byta elbolag, med tanke på den problematik konsumenter i liknande ärenden har drabbats av. Tacka heller inte ja till att de ska skicka information om de ringer, om du inte vill ha något, säger hon.

Polisens har mottagit ett stort antal anmälningar mot Konsumetspar och Miljö El och kommer eventuellt att inleda en utredning.

– Vi tittar på om det går att styrka brott, säger Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericentrum.

FAKTA

Miljö El och Konsumentspar svarar

Konsumentspars mailsvar till Aftonbladet:

”Konsumentspar har 100 000 kunder och medlemmar. Konsumentspar förmedlar kunder till olika leverantörer och samarbetar med flera stora, medelstora och små bolag för att hjälpa kunder att byta och förhandla fram billigare avtal. Vi har under denna månad skickat ut 100 000 brev till våra kunder med med nya avtal av dessa är 1000 st ej kund hos oss och har felaktigt hamnat på fel lista.

Detta beklagar vi, ber om ursäkt för och är väldigt ledsna över att felaktigt ha skickat ut ett avtal som är felaktigt. Vi håller på att se över våra rutiner så att detta inte ska hända igen.

De kunder som ej varit i kontakt med oss och fått detta erbjudande behöver inte vara oroliga, de kommer inte att få någon tjänst av oss eller bli uppstartade hos någon leverantör. Det viktiga är att dessa personer får rätt information och att dessa privatpersoner inte blir oroliga och meddelas information som kommer göra dem mer oroliga och orsaka panik.

De kunder som anmält till konsumentverket har vi varit i samtliga fall varit i kontakt med och meddelat att vi gjort fel och bekräftat att det handlar om ett erbjudande och inte ett avtal och de kommer inte startas upp eller få någon ny leverantör. De kunder som vi inte fått tag på via telefon eller som ringt in till oss har vi skickat ut brev till. Vi har fått tag på cirka 80% av alla dessa kunder och fortsätter att söka dem som felaktigt fått detta avtal.

Vi har även skickat e-post, ringt och brev skickar vi till dem som vi inte får tag på. Konsumentspar ger alltid 14 dagars ångerrätt och innan konsumentspar förmedlar en kund till en annan leverantör ska ett bekräftelsesamtal göras till kunden att de verkligen vill startas upp. Konsumentspar är en ideell förening och styrelseordförande är Michael Smith och Annika Carlsson som är styrelseledamot. En ideell förening behöver inget org nr. Konsumentspar har utökat sin verksamhet och kommer under nästa vecka ha ett årsmöte där man kommer att ta upp frågan att ansöka om momsreg nr och org nr. Detta är något som medlemmarna beslutar om det ska ske och är nödvändigt.

Med anledning av många anmälningar så är väldigt många anmälningar riktade mot Sverigespar som gått i konkurs och som samarbetat med kosumentspar. Sverigespar var ett callcenter som sålde åt konsumentspar men valde att starta upp Sverigespar och ta alla kunder till sig själva (som de sålt). Dessa kunder har inget med oss att göra då Sverigespar använt vårt namn men sitt eget org nr. Dessa kunder är nu väldigt frustrerade och ringer till oss, sverigespar hade ett samarbete med Telge Kraft, Energibolaget och Min el/Göta Energi (hafslund) och vi kan bara bekräfta till dessa kunder att avtalet inte är tecknat med konsumentspar och de kan då träda ur avtalet eftersom det är tecknat på fel sätt.

Vi har gjort fel på konsumentspar och skickat ut felaktiga information till privatpersoner och ber om ursäkt för detta. Ingen av dessa personer ska vara oroliga. Vi varit i kontakt med de flesta kunder och fortsätter att söka de som vi inte fått tag på. Det vi gör är att bekräfta att de inte är kund hos oss och att de är borttagna ur våra system.”

Jonas Andersson, ansvarig för Miljö Els kundtjänst, svarar på Aftonbladets frågor.

1000 svenskar välkomnas som kunder hos Miljö El i avtalet. Miljö El kundansvarige Jonas Andersson säger att de har ett samarbete med Konsumentspar.

– Vi tar emot kunder från dem. Men vi ringer upp alla innan vi tar emot dem som kunder.

Enligt Jonas Andersson har Miljö El fått information av Konsumentspar om det felaktiga avtalet som gått ut. Om man fått brevet behöver man inte vara orolig att man ska få någon räkning, säger han.

– De (Konsumentspar) har ringt upp de kunder som fått felaktiga avtal, eller så har vi ringt upp dem. Så klart kan de inte få tag i alla kunder. Ingen ska få några felaktiga avtal från oss. Vi ringer alltid och gör kontrollsamtal.

Enligt Jonas Andersson är Miljö El en ideell förening. Samma information finns på Miljö Els hemsida. Vilka som sitter i styrelsen och vem som är ordförande i föreningen kan Jonas Andersson inte svara på.

– Jag vet inte det, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM