Så mycket tjänar de på nöjesparkerna

Foto: THOMAS JOHANSSON
Berg-och-dalbanan Helix på Liseberg.
MIN EKONOMI

Liseberg är på god väg mot nytt omsättningsrekord. Solsken, nya Helix och Snoop Dogg är några av förklaringarna.

Men även andra nöjesparker har haft en bra sommar.

– Hittills ligger vi på en ökning på 160 000 gäster, med några helger kvar. Så för sommarsäsongen kommer vi att landa på 2,3 miljoner ungefär. Det är en ökning med 8-9 procent i gästvolym jämfört med förra året, och det är inte ofta vi gör sådana kliv, säger Pelle Johannisson, senior rådgivare på kommunägda Liseberg, som är riktigt nöjd med sommaren.

Stora investeringar

En av höjdpunkterna var hiphopparen Snoop Dogg som fyllde parken något över bristningsgränsen, uppemot 50 000 besökare, i början av augusti. Samtidigt har den nya 1,4 kilometer långa berg-och-dalbanan Helix varit ett effektivt dragplåster. Den kostade också en rejäl slant, 250 miljoner kronor.

– Men vi vet att när vi gör den typen av stora investeringar så bär det frukt ganska snabbt, med ökad publik. Och det är en bana som kommer att finnas där i decennier, säger Johannisson.

Men även om gästerna blev fler jämfört med förra året är det en bra bit från Lisebergs rekordnivåer under de glada dagarna på 1980-talet. Men rekord blir det sannolikt ändå i år.

Besökare köper mer

För första gången kommer Lisebergskoncernen att omsätta över en miljard kronor. På senare år har Liseberg fått fart på sin jultradition som brukar ge en halv miljon besökare och dessutom stiger den så kallade per capita-konsumtionen, besökarna gör av med mer och mer pengar vid sitt parkbesök.

Även på östkusten har solen lyst över nöjesparkerna. På Gröna Lund i Stockholm har visserligen antalet besökare krympt något, från förra årets rekordnotering på 1,5 miljoner till i storleksordningen 1,3 miljoner. Men även i Stockholm har besökarna ätit mera sockervadd och på andra sätt gjort av med mera pengar, så Christer Fogelmarck, vd för Parks & Resorts som äger Gröna Lund, är riktigt nöjd ändå.

– Vi har haft en stark sommar. Totalt sett är det en stark säsong men jag tror inte att vi kommer att få fler gäster än förra året som var ett kanonår, säger Fogelmarck.

Fler framgångar

Besökssiffrorna blir i år lite svagare även för koncernen Parks & Resorts, där andra parker som Kolmården, Furuvik, Skara Sommarland också ingår. Men Fogelmarck ser samma tendens som Liseberg, besökarna sätter sprätt på mer pengar. Han är långt från att utlova ett omsättningsrekord för koncernen men vill inte heller utesluta tanken, när alla pengarna har räknats ihop i slutet av året.

Temaparken Astrid Lindgrens värld i Vimmerby får finna sig i att vara lillasyster i nöjesparkssverige. Men hon har all anledning att vara nöjd med sommaren. Förra årets besöksrekord slogs igen med nya toppnoteringen 435 000 gäster.

– Att få inleda med ett publikrekord känns fantastiskt, säger nya vd:n Joacim "Jocke" Johansson.

FAKTA

Så går det för nöjesparkerna

Förra årets resultat för några av de största nöjesparkerna (2013):

Nöjespark Parkbesökare Omsättning Vinst före skatt

Lisebergskoncernen 3,2 miljoner 977 miljoner 52,6 miljoner kronor varav nöjesparken 2,8 miljoner

Parks & Resorts 2,8 miljoner 979 miljoner 30,4 miljoner kronor varav Gröna Lund 1,5 miljoner

Astrid Lindgrens värld 0,475 miljoner 167 miljoner 8,2 miljoner kronor

TT