Loggan – ditt ansikte utåt

1 av 8 | Foto: Nordiska Kompaniet
NK – Många uppfattar den som exklusiv. Jag tycker det motsatta. Den är enkel och avskalad och skulle lika gärna kunna stå för "Nisse Karlssons Bygg". Men genom att NK arbetar så otroligt seriöst, försiktigt och varsamt upplevs den som exklusiv. Om hissen på varuhuset går sönder sätter de inte upp en handskriven lapp utan har ett förberett ark med loggan. Extremt professionellt.
NYHETER

En enkel och läsbar logotyp är som en snygg huvudentré.

Men det är viktigt att hålla isär egen smak och funktionalitet.

– Jag tycker man ser många logotyper som utgår från vad någon tycker är snyggt, men blir helt oläsliga, säger Fredrik Lundwall.

Foto: Privat.
Fredrik Lundwall.

Designern Fredrik Lundwall ägnade hela skottåret 2012 åt att göra en logga om dagen, mest för att hålla igång sin kreativa ådra. En timme om dagen, från den första januari till den sista december, ägnade han åt att sätta sin grafiska prägel på 366 logotyper.

Mitt Företag har träffat honom för att prata färg, form och vad en genomtänkt logotyp innebär för ett företag.

Vad är det viktigaste med en logotyp?

– Att den är läsbar och tydlig, men också att man försöker vara unik. Åtminstone inom sin bransch, för en helt unik logotyp går nästan inte att göra längre. Ta Vingresor och SVT Play som exempel. Det skrevs mycket om hur lika de är, men jag tycker inte det gör så mycket. Hade Ving varit en tv-kanal eller SVT en resebyrå hade de däremot varit en katastrof. Och så det klassiska; gör den ren och överarbeta inte med en massa extrapynt.

Du nämnde att arbetet med loggorna till 366 bara var visuellt. Hur borde man göra i vanliga fall?

– Det beror på om företaget är helt nytt eller vill förändras. Man bör sätta sig ner, och gå igenom vad företaget står för, vad man vill symbolisera. Vilka produkter och tjänster man har och hur utvecklingen ska se ut. Det ska ju vara något som passar och som företaget kan stå bakom. Sen är det viktigt att logotypen är praktisk och flexibel.

Flexibel, hur menar du?

– Att logotypen ska gå att dra upp och ner i storlek, se bra ut både vänster- och högerställd. Nu förtiden är det viktigt att logotyper fungerar på webben. Folk har olika skärm och upplösning och för många smådetaljer blir svåra att får fram. En vanlig kommentar är att logotyper, som anses vara bra av proffsen, ser tråkiga ut. Samtidigt är de mest flexibla. Ju mer färger, text och olika grafiska element en logga har, desto svårare blir den att tyda.

Vad kan en bra logga göra för ett företag?

– Den är företagets huvudentré, brukar jag säga. Lite som första gången du träffar en ny människa. Du tittar på hur han eller hon är klädd, försöker läsa av. Sen vill jag påpeka att en logotyp inte är allt. En genomarbetad grafisk profil är viktigare. Att bara byta logotyp när man vill förändras är ju lite som att ta på sig en ny hatt. Är du likadant klädd i övrigt är det knappt något som förändrats. Istället borde man kanske fundera på en ny skräddarsydd kostym. En grafisk profil kan vara något så enkelt som regler för hur en logotyp ska användas, hur mycket luft den ska ha kring sig, vilka bakgrundsfärger den ska synas mot och så vidare

Ser du ofta bra logotyper slösas bort?

– Jo absolut. Jag tycker att man dagligen ser exempel som är tryckta mot fel färg, så att de blir oläsbara, eller har text under sig som bara ser ut som flugskit. Ibland känner man också hantverksmässigt utmärkta loggor med många år på nacken, byts ut mot något modernare. Det är som att någon tänkt "vi vill ligga rätt i tiden" och lägger på någon skugga eller annan photoshop effekt. Jag tycker det skadar mer än hjälper, särskilt om man inte har respekt för den gamla loggan.

Skulle du då avråda stora förändringar över en natt?

– Om företaget inte har förändrats, om det har samma grundprodukt och värderingar, så ja. Då kan det räcka med små justeringar för att bli modernare, istället för att slänga bort flera års arbete.

Hur bör man tänka om man är ett litet företag gentemot ett större?

– Jag brukar fråga var den ska synas, vilka kontaktytor man har. Ett lastbilsföretag jag arbetade för vill ha den stort på bilarna, på visitkort och fakturor och kanske en skylt på dörren. Då kan jag sätta igång med det och arbetet är mycket lättare. Ett stort multinationellt livsmedelsföretag däremot har tusentals sammanhang den ska synas i. Arbetet blir mycket mer komplext och kräver många fler tester. Sen bör man, oavsett företag, vara försiktig med tycke och smak. Att alla i ett mötesrum ska tycka samma logga är snygg finns inte. Det handlar om att den ska symbolisera ett företag. Har man kommit överens om företaget är exklusivt ska den kännas exklusiv. Jag tycker ofta man ser det just hos mindre företag. Överarbetade loggor som något gjort efter smak, men som blir svåra att använda. Glöm inte att den också ska kunna kommunicera.

Klicka på bildspelet för att läsa vad Fredrik säger om kända logotyper.

Kasper Nowakowski

ARTIKELN HANDLAR OM