Volvo utvecklar ultralyxig XC90

Vill testa hur dyr en Volvo kan bli

1 av 22 | Foto: Foto: Land Rover
Här är baksätet i superlyxiga Range Rover Autobiography Black — vågar vi gissa att nya XC90 blir så här fin?
MOTOR

Nya XC90 är redan Volvos dyraste modell hittills och kan kosta mer än en miljon kronor.

Nu blir den ännu dyrare – i en ultralyxig specialversion.

– Vi vill se hur långt vi kan gå med XC90-produkten, säger nya USA-chefen Lex Kerssemakers till Autocar.

Vi vet redan att toppversionen T8 av nya XC90 får 400 hästkrafter och att det blir en av världens säkraste bilar, delvis tack vare en snilleblixt på danska nöjesfältet Legoland. Kanske är det därför den sålts till hela 6 000 kunder runt om i världen, bland annat vår egen kung, redan innan den nått utställningshallarna. Det höga intresset har gett Volvo förnyat självförtroende och nu avslöjar företagets nya USA-chef Lex Kerssemakers till Autocar att Volvo ska lansera en speciell ultralyxig version för de allra mest kräsna – och rika.

Uppgifter menar att de sju sittplatserna i vanliga XC90 endast blir fyra i lyxversionen som får en tydlig lounge-känsla och troligtvis rejält bra benutrymme.

Range Rover är lyxigast i dag

Konkurrenten Range Rover erbjuder redan med stor framgång fyrsitsiga lyxversioner, vilket vi kan se i bildspelet ovan. Snart lanserar Bentley dessutom sin suv Bentayga som väntas bli den dyraste och lyxigaste suven hittills.

Till Autocar berättar Lex att Volvo har en färdig strategi för XC90-lanseringen.

– Vi har en välkänd och respekterad produkt i XC90 och nu vill vi veta hur långt vi kan ta det, säger han.

– Gamla XC90 var tolv år gammal och nu lockar vi en ny publik. Än så länge har vi 6 000 förhandsbeställningar för XC90 trots att vi inte har placerat en enda bil i en utställningshall för folk att provsitta och testköra. Ändå skriver många väldigt stora checkar baserat på vad de bara läst och sett, fortsätter han.

Superviktig för Kina

Den ultralyxiga XC90-versionen väntas bara hitta till ett par utvalda marknader av vilka Kina lär vara den allra största. Kinesiska höjdare har ofta egen chaufför och sitter då, så klart, i baksätet. Självklart att det då ska vara extra bekvämt. För Geely är det viktigt att kunna visa upp en lyxmodell och har Volvo riktigt tur skulle det i framtiden kunna bli den officiella statsbilen.

En lyx-XC90 är också en viktig varumärkesbyggande produkt för Volvo som helst av allt vill klättra i premiumstegen och på riktigt börja stjäla de tjockplånbokutrustade kunderna från de tyska tillverkarna.

Hur det går med den saken lär vi få en föraning om redan i april – då går nämligen bilmässan i Shanghai av stapeln och där väntas premiären ske.

ARTIKELN HANDLAR OM