Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
TISDAG 20 OKTOBER 1998
 

EXPEDITION: ROBINSON Vem blir vår nya Robinson?. Massor av specialsidor och rörliga bilder m  m.
RÖSTA På din egen Robinson-favorit.


Robinson-Jochen trivs bättre i snö och kyla än i solsken.
Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

Robinson-
Jochens
okända liv


Fotomodellen styr snöflotten i tv-reklamen

Jochens okända Robinson-liv.
  Fast i fjällvärlden.
  Det är han som åker snöflotte i reklamfilmen för golv.
  – Jag skulle definitivt ställa upp på en Robinson-tävling i Arktis.
   Med en gummiflotte fräser Jochen Schützdeller nedför ett brant fjäll i den populära reklamfilmen som just nu går på teve. Det kallas ”snowrafting” och är det senaste inom vintersport. Och otroligt kul, enligt Robinson-Jochen.
  – Jag gillar alla knasiga utmaningar man kan komma på. Jag är totalt hämningslös.
  Reklamfilmen spelades in för ett och ett halvt år sedan i Storlien i Norge. Långt ifrån den tropiska Robinson-ön.
  – Jag föredrar egentligen vinterklimat och tycker det är underbart när det regnar och kylan biter i kinderna.

”Sjuk inspelning”
   Men strapatserna var inte mindre på fjället.
  – Det var en sjuk inspelning. Det tog en vecka innan vi lärde oss hur man kunde styra åbäket. En gummiflotte är rätt hal och det var skare på en del ställen. Vi klockade topphastigheten till 110 kilometer i timmen, vilket är vansinniga hastigheter.
  Det fanns dock några väsentliga skillnader mellan fjälläventyret och livet på Robinson-ön.
  – Mellan tagningarna bodde vi på högfjällshotellet och käkade fantastiskt god mat, när vi inte satt i Blueheaven bar och drack rosa Pantern-drinkar.

Frida Lindqvist


...och han lockade två miljoner tv-tittare

”Expedition: Robinson” har bara hunnit halvvägs – och har redan över två miljoner tittare.
  – Det är kanon, jättefräckt, säger Harald Treutiger.

   Det blev nytt rekord för säsongen i lördags, 2030000 tittare.
  Förra året låg siffrorna kring 1,2 miljoner mest hela tiden, fram till de fyra sista avsnitten. Finalen hade 2,3 miljoner tittare.
  – Det är jämnare och högre siffror i år, vi har haft 1,8–1,9 miljoner hela tiden, så det var väl inte en så stor överraskning att vi gick över två miljoner.
  – Men ökningen är inte större än att det rör sig inom felmarginalen, säger Treutiger.
  Som helhet har han märkt ett betydligt större intresse och engagemang i år.
  – Jag har fått intrycket av att allt fler tittar och bryr sig. Att det på arbetsplatserna förs diskussioner typ att Herman är dum eller go’, och sådant är ovanligt i vår tid.
Jan-Olov Andersson


Mera nöje