Svårare för Ruben Östlund att vinna en Guldbagge än en Oscar?

1 av 3
NÖJE

Plötsligt blev kampen om de tunga Guldbaggarna dubbelt så oviss. Känns som att det nästan är lättare för Ruben Östlund att vinna en Oscar än en Guldbagge.
Största skandalen: De bästa dokumentärfilmerna är, galet nog, inte ens nominerade.

Under torsdagen avslöjades årets Guldbagge-nomineringar.
Länge har årets filmgala känts som en tävling främst mellan Ruben Östlunds ”The square” och Amanda Kernells ”Sameblod”. Båda flerfaldigt prisbelönade utomlands. Båda hyfsat stora publikframgångar. Båda filmer med kulturkredd.
Så dyker ”Borg” upp med rekordmånga (tio!) nomineringar och ”The Nile Hilton incident” med åtta. Fler än favoriterna. Nu känns klasserna bästa film och regi mer ovissa än någonsin.
Ruben Östlund kan mycket väl vinna en Oscar, men ingen Guldbagge…


Några andra tankar:
• Med så många nomineringar, är det ju märkligt att Ronnie Sandahls smarta manus till ”Borg” inte rönte någon uppskattning. Utan ett bra manus, ingen vettig film.
• Inget ont om de fyra som tävlar om den kvinnliga huvudrollsbaggen. Men var är Maria Sundbom för sitt suveräna porträtt av en ensamstående mamma i ”Exfrun”? Låg det henne i fatet att hon vann i fjol?
Claes Bang, Reine Brynolfsson, Fares Fares och Sverrir Gudnason i kamp om den manliga huvudrollsbaggen. Här kan verkligen alla vinna.
• Saknad i kvinnliga birollskategorin: Elisabeth Moss i ”The square”.
• Saknad i manliga birollskategorin: Jörgen Thorsson i ”Måste gitt” och Terry Notary, så viktig för den allra mäktigaste scenen i ”The square”. Men kul med Shia LaBeouf, även fast han ju egentligen har en huvudroll i ”Borg”. Han kan sätta sprätt på själva galan om han kommer.
• Tre nomineringar för en dokumentärfilm borde få de flesta att jubla, men Jannike Åhlund – en av tre regissörer till ”Citizen Schein” – var både arg och ledsen. Jag förstår henne.
Trots att den uppenbarligen är bra på så många sätt (nomineringar för bästa manus, klipp och musik), är skildringen av Harry Scheins (1924-2006) liv och en tidsepok i Sverige, inte tillräckligt bra för att tävla om titeln Bästa dokumentärfilm.
Det beror på att det är olika nomineringsjuryer. Nu förbisågs både den, Kasper Collins ”I called him Morgan” (hyllad runt hela världen) och Ronnie Peterson-biografin ”Superswede.

Helt galet!

Vet du varför det svenska filmpriset heter "Guldbagge"? 00:43
ARTIKELN HANDLAR OM