Regissören till omstridda ”Holiday”: ”Jag blev tjatad på tills jag hade sex”

1 av 2 | Foto: Robin Lorentz-Allard
Isabella Eklöf.

avJan-Olov Andersson

NÖJE

”Holiday” är höstens mest kontroversiella film. För sin brutala våldtäktsscen. För att det är en brandfackla i #metoo-debatten.

Regissören Isabella Eklöf, 40, har egna erfarenheter.

– Jag har upplevt #metoo-liknande händelser. Jag blev tjatad på tills jag visade brösten och blev tjatad på lite mer tills jag hade sex med personen i fråga, säger hon.

”Holiday” är historien om Sascha (Victoria Carmen Sonne) – ung, vacker och naiv – som bor, festar och slappar i en lyxvilla i Turkiet med sin pojkvän, gangstern Michael (Lai Yde) och hans kompisar. Även efter att han utfört en brutal våldtäkt på henne, stannar hon kvar.

Filmen bygger på en självbiografisk dansk roman, men regissören Isabella Eklöf säger att hon även vävt in saker hon själv har upplevt.

– Jag har väl samma problem som Sascha. Så fort jag blir kär i en kille, har jag den feminina egenskapen ”Åh, vad kan jag göra för dig för att få dig att må bra?”. Jag har hängt med både svin och kriminella svin. Till sist blir man utnyttjad och bortslängd.

Filmen hade världspremiär på Sundance-festivalen i fjol, strax efter att #metoo-rörelsen uppstod.

– Det var en jävla tur, det fanns ett behov efter berättelser som kunde spegla det, folk behövde se och prata om sådant. Hade filmen haft premiär tidigare, hade den kanske setts som mer udda och svårförståelig.
Isabella Eklöf har alltså själv upplevt vad hon kallar ”#metoo-liknande händelser”.

– Ja, jag blev tjatad på tills jag visade brösten och blev tjatad på lite mer tills jag hade sex med personen i fråga.

På jobbet?

– Ja, ja, ja – men jag vill inte berätta vem det var eller vilket jobb. Jag höll tyst, jag har inte kommit över skammen, det ledde till att jag förlorade en hel grupp vänner, den personen gjorde det för att skada sin flickvän. Jag kan prata om det på det här planet, jag orkar inte att det ska få andra konsekvenser.

Isabella Eklöf ser också ”Holiday” som en film om klass.

– Jag tycker det är en kärleksfull undersökning av underklassen när den får pengar. Man kallar en kvinna ytlig om hon sminkar sig lite mer eller gör bröstoperationer. Då anses hennes själsliv som inte lika djupt, vilket är bullshit så klart.

– Egentligen bär jag nog på något slags klasshat, säger Isabella, som är uppväxt på Lidingö utanför Stockholm och inte alls kände sig hemma bland ”rikemansbarnen” i plugget. Hon beskriver sin uppväxt som ”rolig, kaotisk, dysfunktionell”. På pappans sida är hon halvsyster till kända tv-profilen Sofia Wistam.

Nu bor Isabella sedan många år i Köpenhamn, där hon utbildade sig på den danska filmskolan.

Hon var klasskamrat och blev nära vän med Ali Abbasi, regissören till Sveriges Oscarsbidrag ”Gräns”. Hon skrev manus till den efter John Ajvide Lindqvists novell.

– Sedan har Ali skrivit om ganska mycket. Det är hans film, hans temperament. En sak han gjort fantastiskt bra är hur han följer en ful människa (Eva Melander bakom väldigt mycket smink) i så kärleksfulla närbilder, att man omedelbart glömmer att hon är ful.

En sak man aldrig glömmer, är den brutala och realistiska våldtäktsscenen i hennes egen film ”Holiday”.

Var du verkligen tvungen att gå så långt?

– Det är en viktig del av historien, just på grund av #metoo. Detta händer och vi måste prata om det. Vissa tycker det inte är en våldtäkt om det är pojkvännen som utför den.

Många tror det sker på riktigt. Hur gick det till att filma scenen?

– Man har en penisattrapp som man gjuter efter skådisens riktiga kuk så det ser naturligt ut. Man klistrar på könshår. När han ska komma, kommer det in en kille med sprut, det är jag som har blandat mjölk och pudersocker. Så sprutar man det i ansiktet på henne. Sedan i efterarbetet bearbetar man kuken digitalt så att den går ned. Kan man digitalt göra en dinosaurie som sprutar eld, är det klart man kan göra en kuk som sjunker ihop.

Hur var det för skådespelarna att göra scenen?
– De var ju medvetna om scenen från början, det fanns inget utrymme för tolkning om man hade läst manus. Det var jobbigt för Lai Yde, som hade löspenisen utanpå sin egen, för han kunde inte kissa under de fyra, fem timmar vi spelade in scenen.

ARTIKELN HANDLAR OM