"Utvandrarna" – nu som Kristina ser dem

Av: TT

Publicerad:
1 av 4 | Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kristina (Lisa Carlehed) rusar genom en järnvägsstation i New York för att hitta sin försvunna dotter. Scenen spelas in vid Anten-Gräfsnäs museijärnväg utanför Alingsås.

En av Sveriges mest kända berättelser blir film igen. Nu på ett mer intimt sätt, och ur det kvinnliga perspektivet.

– Det är filmat så att man upplever allt som Kristina upplever, säger Lisa Carlehed, som har en av huvudrollerna i "Utvandrarna".

Stationen vid en museijärnväg utanför Alingsås är symboliskt flyttad till New York i mitten av 1800-talet. En kvinna på träperrongen säljer vackert röda, kanderade äpplen. En man spelar på ett lite risigt positiv.

Kristina, Karl Oskar och de andra utvandrarna från Småland, skapade av Vilhelm Moberg i hans älskade romanserie, ska fortsätta sin resa mot en ny tillvaro i Minnesota i norra USA.

Mer än en miljon svenskar migrerade till andra länder under vår stora utvandringstid, från 1840 och under nästan 100 år framåt. Det är dem Vilhelm Moberg har skrivit om. Jan Troell gjorde två filmer baserade på Mobergs böcker i början av 1970-talet. Senare kom musikalen "Kristina från Duvemåla", av Björn Ulvaeus och Benny Andersson.

– Troell gjorde två mästerverk, framhåller Erik Poppe, norrmannen som regisserar den nya "Utvandrarna".

Inte som Troell

Nu vill han se Mobergs berättelse ur ett annat perspektiv.

– Vi fokuserar på sådant som Troells filmer, och musikalen, inte fokuserade så mycket på.

Kristinas upplevelser finns i den nya filmens centrum när hon, tillsammans med maken Karl Oskar, deras barn, släkt och andra invånare i byn Ljuder ger sig av över Atlanten för att slippa fattigdom, svält och religiöst förtryck.

– Berättelsen är ännu mera relevant och aktuell än någonsin, säger Erik Poppe allvarligt.

Lisa Carlehed, som spelar Kristina, har ända sedan skoltiden tyckt mycket om både böckerna och filmerna.

– Jag har också haft med mig många bilder från filmerna i livet, bilder som är ikoniska, säger Carlehed.

Glömmer bilderna

Men när hon fick rollen som Kristina, har hon försökt glömma de där bilderna.

– Jag har gett mig själv lov att stänga den dörren och gå i in i det universum som Erik försöker skapa, säger hon.

Lisa Carlehed från Göteborg har inom filmen mest varit verksam utomlands, som i Danmark.

– Varför har ingen i Sverige använt henne i sån här huvudroll förut, undrar Erik Poppe och tillägger att svensk film verkar vilja ha samma 20 skådespelare i fokus om och om igen.

– Nu gör vi en film som är fri från 19 av de 20. Gustaf är ju med, konstaterar Poppe.

Gustaf Skarsgård, som spelar Karl Oskar, hade inte läst Vilhelm Mobergs böcker innan han fick rollen. Nu är han är imponerad.

– Det är en storhet hur han i sitt narrativ kan växla från det extremt subjektiva till ett enormt makroperspektiv. Det är fantastiskt! Men det här är inte alls så. Den här historien är mycket mer personlig, intim och subjektiv från Kristinas perspektiv, säger Skarsgård.

Vad är ett hem?

Han tycker att berättelsen väcker många djupa, viktiga frågor.

– Vad är ett hem? Det är en central fråga. Kan man byta hem? I vilken mån är det en geografisk plats? I vilken mån är det människorna man har omkring sig, funderar Gustaf Skarsgård.

Den nya filmen lägger stor vikt vid Kristinas relation till andra kvinnor, inte minst den prostituerade, socialt utstötta, Ulrika.

– Hora-madonna-motivet är intressant, säger regissören Erik Poppe.

Ulrika spelas av sångerskan Tove Lo, som gör sin första roll i en långfilm. Hon blev paff över att bli tillfrågad.

– Jag frågade "Erik, är du säker?", berättar Tove Lo.

"Magisk" Tove Lo

Poppe var säker. Han tycker att Tove Lo har stor närvaro och utstrålning framför kameran.

– Det blir magiskt. Detta är inte sista gången Tove gör en filmroll, säger Erik Poppe.

Själv har hon försökt vara öppen inför utmaningen.

– I och med att jag skriver mina egna texter, och är väldigt öppen i min musik, är jag van vid att låta känslorna vara nära. Men detta är ändå ett helt annat sätt att agera på, säger Tove Lo.

Publicerad: