TV4 svarar på anklagelserna: ”Vidtogs flera åtgärder”

1 av 5
NÖJE

Anna Rastner, programchef på TV4, har pekats ut som en av dem som tystat ner anklagelserna.

Hon håller inte med om att kanalen mörkat uppgifter.

– Det här är allvarliga frågor, som vi också har tagit på stort allvar och agerat kring, skriver hon i ett mejl.

Flera chefer på TV4 har av tidigare anställda på programmets redaktion pekats ut som delaktiga i en tystnadskultur. Allvarliga anklagelser om övergrepp och trakasserier samt sexism och homofobi ska ha kommit till deras kännedom men flera personer vittnar om att ledningen inte agerade.

Anna Rastner, digital programchef på TV4, är en av dem som pekas ut.

”Jag är uppriktigt ledsen om någon upplever det på det sättet. Det här är allvarliga frågor, som vi också har tagit på stort allvar och agerat kring”, skriver hon i ett mejl till Nöjesbladet

”Vi tillsatte utredning”

Hon skriver också att TV4 tillsammans med produktionsbolaget Meter vidtog en rad åtgärder när det riktades kritik mot arbetsförhållningen på redaktionen för programmet för cirka två år sedan.

”Vi tillsatte en utredning för att komma tillrätta med eventuella missförhållanden på redaktionen. Där framkom att det fanns ett antal arbetsmiljöproblem. Som en följd vidtogs flera åtgärder och förändringar.”

Vilka åtgärder som vidtogs vill hon inte gå in på i detalj eftersom det handlar om enskilda medarbetare och deras arbetsmiljö.

”Vi mörkade inte”

”Men det gjordes ett flertal förändringar, framförallt när det gäller kulturen och ledarskapet”, skriver Anna Rastner.

Att kanalen skulle ha mörklagt anklagelser och påståenden håller hon inte med om.

Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4, skriver i ett sms att de tar den här typen av frågor och uppgifter på största allvar.

”Om någon upplever att jag eller vi brustit i det är jag den förste att beklaga, men jag tycker att vi agerat för att hjälpa och stötta så gott vid kunnat vid varje givet tillfälle.”

ARTIKELN HANDLAR OM