Rickard Olsson

Tredje bästa uppesittarkvällen hittills

Rickard Olsson om succén i Bingolottos uppesittarkväll: Galet

avJakob Meijer, TT

Över tre och en halv miljon bingolotter har sålts inför söndagens traditionella uppesittarkväll i TV4.

Försäljningsmässigt är det den bästa bingolottoomgången sedan 2000, och den tredje bästa hittills.

Försäljningen har gett mer än 52 miljoner kronor till svenskt föreningsliv, enligt företaget.

Rickard Olsson är mer än nöjd.

– Det känns galet coolt. För tio år sen sa alla: ”När kommer Bingolotto lägga ner?”. Och så reser de sig, hela folkrörelsen. Det här har blivit kult. Det har gjorts försök att konkurrera, med andra uppesittarkvällar, men det är inte värt det. Så det är häftigt, säger programledaren, som tog över Bingolotto i september.

– Jag ska inte ta åt mig äran alls. Men när jag klev på hade jag någon devis om att ”Let’s make Bingolotto great again”. Och jag hoppas verkligen att fler har fått upp ögonen om hur kul det är. Det är inte så farligt. Man måste fatta helheten med Bingolotto och vidden av det, så kommer kanske också fler föreningar på fötterna.

Rickard Olsson i Bingolottos uppesittarkväll

Förra året såldes runt 3,2 miljoner lotter. Bingolottos uppesittarkväll har sänts dagen före julafton sedan 1995. Sedan 2016 finns programmet även på Nordiska museet i Stockholm, som ett av de mest populära svenska tv-programmen – tillsammans med storsuccéer som Melodifestivalen och Nobelfesten.

ARTIKELN HANDLAR OM