Hon ska vinna – med Twitter

Av: Martin Ekelund

Publicerad:
Uppdaterad:

Ernman slopar dyra turnéer – satsar på internet i stället

1 av 3

Charlotte Perrelli plöjde ner miljontals kronor i en europeisk pr-turné.

Malena Ernman ska vinna Eurovision framför datorn.

– Det är enklare för folk att följa en på internet, säger hon.

Målet är detsamma men Malena Ernman väljer en helt annan väg än Charlotte Perrelli. Till skillnad från tidigare svenska Melodifestivalvinnare och de andra deltagarna i Eurovision gör hon inga pr-resor.

Inför förra årets tävling i Serbien kuskade Perrelli runt på dåliga vägar i 17 europeiska länder för att locka till sig albanska och schweiziska tolvpoängare. Men lönen för ansträngningen blev mager och ”Hero” hamnade på en undanskymd 18:e plats i finalen.

– Det känns skönt att jag gjort allt som står i min makt så att jag kan sova gott i natt, kommenterade hon den floppade miljonsatsningen direkt efteråt.

Påverkad av förra årets fiasko och inspirerad av Barack Obamas framgångsrika presidentsvalskampanj väljer Malena Ernman att stanna hemma. I stället satsar hon helt och hållet på att marknadsföra sig på internet och med hjälp av Twitter.

– Jag tror att det är mer effektivt. Man når så mycket folk. Och det hjälpte inte Perrelli att åka runt förra året, säger Malena.

”Kul att få personlig kontakt”

Eftersom hon redan är känd som operastjärna ute i Europa hoppas hon att tvittrandet ska ge en bild av henne som privatperson.

– Det är kul att få en personlig kontakt med folk och visa vem jag är. Jag är inte en operastjärna som åker runt i limousin och äter kaviar.

I satsningen ingår en hemsida som går att översätta till alla världens språk. Där kan fansen bland annat följa Malena Ernmans flygresor mellan operarepetitionerna i Wien och förberedelserna i Moskva.

Marknadsföringsexperten Jimmy Rodhelind, på mediebyrån Mediacom, välkomnar den annorlunda marknadsföringen.

– Det är oerhört positivt att de tar ett sådant här grepp. Att Charlotte Perrelli inte gjorde det redan förra året är förvånande, säger han.

Men han varnar samtidigt för att satsningen kan slå tillbaka.

– Baksidan av myntet är att om man inte uppdaterar tillräckligt ofta så måste man komplettera med fysiska möten.

”Snävare publik”

Ola Eriksson, reporter på Dagens media, är mer kritisk.

– Samma stora genomslag som Perrelli fick tror jag inte att det här ger. Det här är en snävare marknadsföring för en snävare publik.

Företaget bakom malenaernman.com kunde i går inte ge någon statistik över antalet besök sedan starten.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN