Jätteras för SVT

avChristoffer Röstlund Jonsson, Niklas Strömberg

Nu sviker tittarna – en halv miljon färre röstar i årets Melodifestival

Foto: lina boström einarsson
Melodifestivalens programledare Måns Zelmerlöw och Christine Meltzer har all anledning att hänga läpp. De har inte lyckats få tittarna att rösta som förr. Telefonröstningen har sjunkit med drygt 40 procent jämfört med i?fjol.

Över en halv miljon tittarröster.

Så mycket ligger SVT back jämfört med Melodifestivalen 2009.

De skyller på att duellmomentet saknas, men veteranen Jan Johansen har en annan teori:

– De har gasat ut så mycket som det går ur upplägget. Festivalen är för lång, säger han till Nöjesbladet.

Klicka på bilden så blir den större

Tittarmässigt har de två första deltävlingarna av årets Melodifestival tappat marginellt.

Men det finns en annan siffra som är betydligt mer alarmerande.

Under årets första deltävling registrerades 446??411 röster. I helgen höjdes den siffran till 460?984.

En ökning, visst. Men jämfört med motsvarande två deltävlingar i fjol saknas hela 626?813 röster. Ett tapp på drygt 40 procent.

”Inte konstigt”

På SVT tror man att förklaringen är att Melodifestivalen gått tillbaka till ett mer traditionellt tävlingsformat.

– Förra året hade vi ­dueller i alla deltävlingar. Röstningsmässigt har vi ett helt annat upplägg i år. Det är inte konstigt att siffrorna är lägre, säger Thomas Hall, projektledare för ­Melodifestivalen.

– Jag tror också att årets upplägg bidrar till att man ­inte röstar lika många gånger.

Vill ha en tävling

Må så vara. Men även ­jämfört med år då omröstningen gick till ­på liknande sätt som nu är årets siffror låga. Melodifestivalproffset Jan Johansen, som deltagit totalt fyra gånger och som vann 1995, har en teori om det sjunkande engagemanget: Folket börjar bli mätta på Melodifestivalen.

– Folk är inte lika engagerade. De har gasat ut så mycket som det går ur upplägget med deltävlingar. Festivalen är för lång. Det hinner knappt ta slut förr­än nästa börjar, det är ingen luft emellan, säger Jan Johansen.

Hans förslag till lösning är enkelt – gå tillbaka till en ­enda tävling.

Inga orosmoln

Thomas Hall medger att ett lågt röstande skulle kunna tyda på ett minskat engagemang bland tittarna, men i dagsläget känner han ingen oro.

– Jag kan ­inte säga en siffra som innebär att det börjar lysa en röd lampa på mitt skrivbord, men nu när vi ligger på de här nivåerna tycker jag ­inte att det finns någon anledning att fundera.

Inte heller de ekonomiska aspekterna ses som ett orosmoln.

Att färre röster resulterar i minskade intäkter för SVT är självklart, men enligt Thomas Hall är det i det närmaste irrelevant.

– Vi är förstås glada om Radiohjälpen får ­mycket pengar men i övrigt gör vi ­inte det här för att driva telefonsamtal. Vi får några ören per samtal och de tillfaller SVT centralt, det är inget som går till Melodifestivalen.

”Vi har lyckats”

Och att återgå till fjol­årets system för att driva upp röstningen ser han inte som ett alternativ.

– Nej, nej. På en kommer­siell kanal är man mån om intäkter och där hade man säkert skruvat på programmet för att vinna telefonsamtal. Vi vill i?stället skapa det röstningssystem som programmet mår bäst av och det tycker jag att vi lyckats med.

ARTIKELN HANDLAR OM