Succé eller inte – nu avgörs det

1 av 4
till final Eric Saade. Populariteten har väl knappast tappat, hö hö hö, stinget redan.

avMarkus Larsson

NÖJE

GÖTEBORG. ”Dång.”

Hörde ni?

Nu är ödestimmen slagen för Melodi­festivalen i dess nuvarande form.

Lät det där som en dramatisk tonartshöjning?

Kanske till och med lite överdrivet?

Tack, det var meningen.

Tävlingen har visat sig vara en osannolik framgångsmaskin och överlevare, där åren med programledaren Kristian Luuk, komikern Björn Gustafssons genombrott samt duellen mellan Loreen och Danny Saucedo är några av de mest självklara höjdpunkterna.
 

Vissa år har det dock varit ont om just höjdpunkter.

Men det verkar inte spela ­någon större roll vilka som står på scenen och sjunger. Det verkar göra detsamma om manuset, detta ständiga käbbel, emellanåt ligger på samma låga nivå som Idrottsgalan.

Eller att skämten vissa år faller platt och utan fallskärm från 110 meters höjd. Eller att nätkommentarer och proffstyckare fäller verbal napalm i sex veckor över alla inblandade.
 

Med imponerande envishet parkerar programmet ändå längst upp på tittartoppen. Och nästa år reser spektaklet sig igen som ett bidrag av Conchita Wurst, borstar av sig askan och börjar om med ett:

”Är ni laddade? Här kommer Dolly Style! Nu kööööööööööööör vi!”

Det är bara att app­lådera. Klapp, klapp, klapp.

Melodifestivalen har inte varit ett självspelande piano – det är ett självspelande kärnkraftverk. Vissa skulle säkert kalla tävlingen för en självspelande härdsmälta också.

Men i fjol hände något.

Finalen tappade över 800 000 tittare från året innan. Det var färre som såg på Melodifestivalens final (3 302 000) än finalen av Eurovision song contest (3 364 000). När hände det senast?
 

Överlag var röstsiffrorna blygsamma jämfört med guldåren. Det riktiga engagemanget, festivalens livsluft, verkade ha fått flugor i trumpeten och hål i slangen.

För att laga detta hål och pumpa in nytt och friskt engagemang har SVT bantat antalet låtar per deltävling i år från – varning för turbulens – åtta till sju. Från åtta. Till sju. Dess­utom har de försett publiken med pom-poms och skapat en app.

Ambitionen är att lösgöra tid för att göra showens mall mer oförutsägbar, lös, ledig och levande. Helheten är huvudsaken. Programledarna kommer därför få ta något som de flesta politiker ­bara pratar om – ett stort ansvar.

Första avsnittet är kritiskt.

Om det blir en succé är jag övertygad om att Melodifestivalen rullar över allt motstånd fram till mars.

Men om tittarna redan nu börjar trilla bort – var ska det här upplägget ta vägen då?
 

Vad gäller musiken finns det inte mycket att säga förutom att Eric Saade gör come­back i tävlingen och helst ska gå vidare.

Vem vill ha en final utan en tjurig vinnarskalle?

Förhoppningsvis rätt få.

Det blir i så fall en final i mängden.

Det är mycket roligare med en, och här kommer det igen Göteborg, finaal.

MARKUS SPÅKULA

TILL FINAL

Eric Saade - Populariteten har väl knappast tappat, hö hö hö, stinget redan?

Molly Pettersson Hammar - Möjligheten finns. Om hon sätter låten bättre än på repen.

ANDRA CHANSEN

Elize Ryd & Rickard Söderberg - Svulstens makt är stor.

Jessica Andersson - Det brukar sluta här.

1. I’ll be fine

+++

Artist: Molly Pettersson Hammar

Text & musik: Pettersson Hammar m fl

Bidragets soulpop är musikaliskt kanske deltävlingens starkaste förutom Saade. 90-talsnostalgiker kan åtminstone glädjevissla åt housepianot och gospeln. Att debutanten Molly Pettersson Hammar, känd från ”Idol” 2011, försöker vara någon sorts coverversion av amerikanska r’n’b-artisten Anastacia är mer tveksamt. Låten behöver pondus men under repetitionerna har Molly varit nervös och osäker. Och mot slutet har hon tjutit så onödigt mycket att katter tappat morrhåren och ringt snuten.

Ring: 099-202 01 Sms:a 01 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 01 Sms:a 01 till 729 99  (9,90 kr)

2. Pappa

+

Artist: Daniel Gildenlöw

Text & musik: Daniel Gildenlöw

Man blir lite trött redan i bidrag nummer två. När Daniel Gildenlöw inte sitter och leker ledset barfotabarn på ett lågt podium är han sångare i det begåvade och progressiva hårdrocksbandet Pain Of Salvation. I min enfald väntade jag mig något som var mindre inställsamt. Men i stället levererar Gildenlöw, med jobbigt bedjande blick, en überbanal vaggvisa om en från­varande pappa. Han kan bättre. Varför anstränger sig vissa så hårt för att slå nya svenska rekord i snark?

Ring: 099-202 02 Sms:a 02 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 02 Sms:a 02 till 729 99  (9,90 kr)

3. One by one

++

Artist: Elize Ryd & Rickard Söderberg

Text & musik: Ryd, Jansson m fl

Operettschlager. Bara ordet borde få dig att spontant imitera Edvard Munchs ångesttavla ”Skriet”. Men öststatsmusikalen ”One by one” är inte en lika ohygglig skräckfilm som det varnades om på förhand. Däremot lite torr. Bidraget är stabilt som en bronskandelaber men skulle lyfta flera meter med den berömda ”more is very more”-estetiken som förgyller Euro­vision Song Contest. Titta på den röda och jättelika livmodern av tyg i Rumäniens popopera ”It’s my life” från 2013 och inspireras.

Ring: 099-202 03 Sms:a 03 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 03 Sms:a 03 till 729 99  (9,90 kr)

4. Hello hi

+

Artist: Dolly Style

Text & musik: Nors, Hammarlund m fl

Hallå?

Hej!

Hej då.

Ring: 099-202 04 Sms:a 04 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 04 Sms:a 04 till 729 99  (9,90 kr)

5. Det rår vi inte för

+++

Artist: Behrang Miri feat. Victor Crone

Text & musik: Miri, Johnsén m fl

Bland låtskrivarna märks bland andra Albin Johnsén, som i år haft jättehiten ”Din soldat” i eget namn. Soundet är, för att vara Melodifestivalen, ovanligt mycket P3 Guld. Behrang Miri är inte direkt någon Jay-Z eller Linda Pira – no shit, Sherlock som det brukar heta utomlands när någon påpekar det uppenbara – men refrängen står där med öppna armar och vill omfamna alla. För en gångs skull blir en popsingel med rapverser inte en vulgär förolämpning i tävlingen.

Ring: 099-202 05 Sms:a 05 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 05 Sms:a 05 till 729 99  (9,90 kr)

6. Can’t hurt me now

++

Artist: Jessica Andersson

Text & musik: Gibson & Thomander

Och en Jessica Andersson i gyllene festblåsa gör precis vad som förväntas av henne. Ton för ton och ackord för ackord – inte en sekund överraskar. Säkert rätt taktik för att hennes målgrupp ska känna igen sig, nicka gillande och rösta. Men det är som att lyssna på ett glas vatten. Det släcker möjligen törsten, men det hade varit mer spännande och intressant om låtskrivarna hade spetsat balladen med vodka.

Ring: 099-202 06 Sms:a 06 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 06 Sms:a 06 till 729 99  (9,90 kr)

7. Sting

+++

Artist: Eric Saade

Text & musik: Fahmi, Kempe m fl

Plågade föräldrar och den trötta dagispersonalen kan pusta ut. Den här gången ställer Eric Saade inte upp med en pimpad barnramsa. ”Sting”, som tyvärr inte handlar om en brittisk rockbasist i gruppen The Police, ligger närmare modern pojkbandspop, inklusive en tidstypisk pruttsaxofon. I den svaga konkurrensen en självklar finalfavorit. Saade sjunger bakom ett skynke, släpper micken från ena handen till den andra och åker tefat. Själva låten sticker dock inte som ett bi. Musiken hade behövt en vassare och större, här kommer det Götelaborrrg, ”gadd”.

Ring: 099-202 07 Sms:a 07 till 722 11  (3,60 kr)

Ring: 099-902 07 Sms:a 07 till 729 99  (9,90 kr)

ARTIKELN HANDLAR OM