Loreens bidrag spelas – i spansk reklamfilm

avTorbjörn Ek, Martin Gustafsson

Loreen.

Loreens finalbidrag "Euphoria" används i en spansk reklamfilm.

En kalldusch för hennes skivbolag. 

– Vi måste vidta åtgärder på en gång så att det inte blir någon diskning, säger Helene Wigren, på Warner music.

Euphoria spelas i spansk tv under en reklam för serien "Gossip Girl".

Loreen, 28, är en av de stora favoriterna till att ta hem hela Melodifestivalen med bidraget "Euphoria".

Nu kan Nöjesbladet avslöja att låten används i en spansk tv-trailer för serien "Gossip girl".

En nyhet som kommer som en total överraskning för Loreens skivbolag Warner music.

– Vi måste anmäla det bums, de måste rippat den från någonstans. Vi ska naturligtvis ta reda på vad som har hänt och hur den har hamnat där, säger Loreens presskontakt Helene Wigren.

Samtidigt är skivbolaget oroligt för att låten kan komma att diskas - bidrag som gått vidare får enligt SVT:s regelverk inte framföras offentligt förrän efter sista deltävlingen i Malmö.

– Vi måste vidta åtgärder på en gång så att det inte blir någon diskning, säger Helen Wigren.

SVT:s projektledare Thomas Hall menar dock att någon diskning inte är aktuell.

– Jag känner till det här och ska hjälpa skivbolaget att sätta press på den spanska tv-kanalen. Det är dock inte en regelfråga eftersom det inte påverkar röstningen i Sverige. Det är mer en fråga om hyfs och god uppfostran, säger han.

Han ser det också som ett tecken på att Loreen har en stark låt.

– Någonstans är det förstås en komplimang att de låtar vi har är så bra att andra kanaler vill ha dem i sina trailers. Synd bara att de inte går rätt till väga, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM