Dan Ekborg strålar i musikalen ”Spelman på taket”

avJan-Olov Andersson

1 av 3 | Foto: Matilda Rahm
Dan Ekborg och Pia Johansson i ”Spelman på taket”.

Spelman på taket

Musikal på Dansens hus. Regi: Ronny Danielsson. Med Dan Ekborg, Pia Johansson, Tove Edfeldt, Frida Modén Treichl, Stina Nordberg med flera.


Musiken svänger som i få andra musikaler. Temat är mer aktuellt och angeläget än någonsin. Och Dan Ekborg strålar i huvudrollen.

”Spelman på taket” borde bli en riktig långkörare för Stockholms Stadsteater.

Under ombyggnaden får man köra sina största föreställningar på Dansens hus, vars scen väl inte alls är lika stor som Kulturhusets största. Och det är här en stor föreställning. med jag-vet-inte-hur-många på scenen. Bara en sådan sak som att en stjärna som Samuel Fröler har en liten biroll (som han kramar det mesta ur).

Men det fungerar på den här scenen också, med sparsam men effektiv scenografi (Lars Östbergh) och otroligt snygg ljussättning (Mikael Kratt).

Gjorde debut i New York 1964

”Spelman på taket”, uruppförd på Broadway i New York 1964 och filmad av Hollywood tidigt på 1970-talet, är en riktig klassiker. Historien om förföljelsen av judar i en liten by i Ryssland strax före revolutionen 1917, känns mer aktuell och angelägen än någonsin, i tider av främlingsfientlighet i allmänhet och ökad antisemitism i synnerhet.

På det personliga planet handlar det om Tevye, fattig mjölkutkörare, som vill gifta bort sina döttrar rikt, men de har alla sina egna viljor och känslor.

Tevye är en paradroll som i Sverige har gjorts av bland annat Cornelis Vreeswijk, Nils Poppe, Mikael Samuelsson och Philip Zandén. 1997 såg jag den kanske magnifikaste rolltolkningen av dem alla, Jan Malmsjö i Malmö. Tycker nog Dan Ekborg är lika bra, fast på ett annat sätt. Lite mer lågmäld. Perfekt komisk tajming, inte minst i sina samtal med Gud. Och att han sjunger bra, det vet vi redan.

Fin scen i ett badkar

”Om jag hade pengar” är den kända låten från musikalen. Men all musik är bra, omväxlande fartfylld och dansant eller vackert vemodig. Klezmer-tonerna påminner lite om Balkan-musik och de snyggt koreograferade (Roger Lybeck) massnumren är som hämtade ur en Emir Kusturica-film, fast mer stringenta, inte lika kaotiska.

Ingen skådespelare får riktigt lysa i skuggan av Dan Ekborg, men Pia Johansson (som Tevyes hustru Golde) har en väldigt fin scen i ett badkar, när de diskuterar och sjunger om sin kärlek. Då märks den kemi de har skaffat via många tidigare samarbeten.

”Spelman på taket” är en föreställning ingen musikalälskare bör missa.

ARTIKELN HANDLAR OM