New York sneaks

NÖJE

Det är pjucksen det hänger på

Vid gathörnen i New York står killar och skriker och visslar efter tjejer som ser bra ut.

Skillnaden mot till exempel Sverige är att vid nästa gathörn står det tjejer som skriker och visslar efter killar.

Tjejer som gillar att bli visslade efter har tajta jeans och bar navel och massa läppglans. Men för snubbarna handlar det inte så mycket om att ha en vältrimmad kropp som om att ha softa skor. Du kan gymma hur mycket du vill, de snyggaste tjejerna kommer ändå att skita i dig om du inte har de hetaste, dyraste sneaksen.

I år har något hänt med New Yorks sneaker-kultur. Det har öppnat inte mindre än sex nya butiker med specialinriktning på exklusiva gympaskor och kravet på unika, annorlunda, personliga sneakers har ökat.

Den stora grejen är ’’customized’’ gympaskor, något som funnits i mindre skala bland hippa kids i London och Tokyo ett par år, men nu slagit igenom brett i New York.

Det är helt enkelt klassiska Nike- och Adidas-modeller med unika, skräddarsydda detaljer, oftast ett logomönster från lyxmärken som Gucci, Fendi, Louis Vuitton och Burberry.

En av de bästa butikerna för sådana skor är alldeles nyöppnade Premium Goods i Fort Greene.

– Det här är något nytt för New York. Amerikaner har alltid suktat mer efter europeiska grejer men nu kan man kombinera amerikanskt och europeiskt, säger Clarence Nathan på Premium Goods.

Samtliga skor som säljs i butiken kommer från en lokal designer som använder sig av tyget från gamla Gucci- och Fendi-väskor. Över hela Brooklyn springer det numera runt kids som lyxat till sina sneaks med Burberry-rutor och Gucci-mönster.

– Jag tror inte att Gucci och Fendi gillar att vi gör så här, men vad ska de göra? I slutändan blir det ju ändå bra reklam för deras varumärke.

New yorks grymmaste sneakers

Martin Gelin