Pixar-chefen tryckte på knappen: Ville se själva
Gunnar Rehlin/TT
Publicerad 2024-07-14
Med ”Insidan ut 2” fortsätter Pixar berättelsen om Jenny och hennes känsloliv. Startskottet var en knapp märkt med ordet ”puberteten”.
– Vi ville själva se vad som hände om man tryckte på den knappen, säger Pixar-chefen Pete Docter.
När ”Toy story” kom 1995 blev den en megasuccé som förändrade synen på vad man kan göra med animerad film. Den gjorde producerande bolaget Pixar till en framgångssaga kantad av en mängd Oscarsvinster.
Nästan 30 år senare har branschen förändrats och Pixar har fått många framgångsrika konkurrenter.
– Vår stora utmaning är att hela tiden bredda oss och att genom både våra stories och hur filmerna ser ut kunna överraska publiken, säger bolagets konstnärlige chef Pete Docter.
Denna sommar verkar det som om man lyckats. ”Insidan ut 2”, en uppföljare till ”Insidan ut” som kom 2015, har i USA både blivit kritikerhyllad och en publiksuccé. Återigen får vi följa Jenny och hur hennes själsliv styrs av ett gäng figurer i hennes medvetande. Men nu blir hon tonåring och en samling nya känslor dyker upp, inte minst ångest.
”Fick inte röra”
Docter, som regisserade den första filmen, och som överlåtit regin av tvåan till Kelsey Mann, säger:
– Den första filmen visade på slutet en knapp där det stod ”pubertet”, en knapp man inte fick röra. Vi började fundera, vi ville själva se vad som hände om man tryckte på den knappen. Och vi tänkte på frågor som ”vilka är vi, hur har vi blivit de vi är”. Den nya filmen öppnade nya vägar.
– När den första filmen kommit tog det ett tag innan vi insåg vilket intryck den hade gjort. Det var då vi insåg att det fanns mer att berätta.
”Står för sig själv”
Det är inte alla Pixar-filmer som får en uppföljare. Vad är det som avgör?
– Varje film står från början för sig själv. Det var samma sak med till exempel den första ”Toy story”. Sen kanske vi börjar tänka på det, när det gäller ”Insidan ut 2” var det mycket som spelade in. Men vi börjar inte tänka på en fortsättning förrän vi är klara med den första.
Sedan Pixar slog igenom i mitten av 1990-talet har konkurrensen ökat och de senaste åren har Pixar inte haft lika stora framgångar som tidigare. Flera filmer gick under pandemin direkt till strömningstjänster och fick aldrig biopremiär.
– När vi kom var vi ensamma, nu är landskapet förändrat och vi har många konkurrenter. Det finns många som menar att animerad film bara är komedi och bara för barn. Vår stora utmaning är att utveckla vår konstart och ständigt överraska.