TV 4 säljer sin heder till hovet

NÖJE

Fredrik Virtanen om en kanal som har den kungliga spiran mellan skinkorna

Foto: Gör som de vill med tv?4 På TV?4 får inget sticka ut, allt ska vara trevligt och alla stjärtar ska slickas, inklusive kungafamiljens. Det ingår i kanalens affärsidé att svälja stoltheten, skriver Fredrik Virtanen.

Så ironiskt, så sedelärande. TV 4 tar den kungliga spiran mellan skinkorna gång på gång.

Men får ändå nobben.

Foto: Jan Scherman.

TV 4 har en stark nyans av brunt på tungan.

Alla stjärtar ska slickas, inget ska sticka ut, allt ska vara trevligt. Ingen ska, någonsin, bli irriterad, på något. Ingen tänkbar annonsör får skrämmas.

Där finns inte en krönikör, inte en röst och sannerligen inget som ens liknar en kultur- eller ledarsida som balanserar allt politiskt korrekt (men givetvis välgjort) reklamköpardravel. Radikalare än tevesoffabolsjeviken Göran Greider i en morgonpanel blir det aldrig.

TV 4 är ett mycket amerikanskt tv­företag. Big Corp bestämmer i praktiken innehållet.

Och numer bestämmer även kungahuset.

Vi häpnade när Tilde de Paula intervjuade prins Carl Philip för någon månad sedan. De pratade i över tio minuter om en eldskärm designad av vår vackre prins. Makalöst poänglöst. Fanns det, verkligen, inget mer spännande att prata om?

Så förra veckan framkom att TV 4 var förbjudna att ställa frågor om annat än prinsens fula gnistskydd.

– Vi fick svälja stoltheten, säger Ann Tiberg, chef för ”Nyhetsmorgon” till ­Aftonbladet.

Sannerligen. Det gör TV 4 ofta, det ingår i affärsidén. För jag är säker på att i ett hus med så många kompetenta journalister så finns det stolthet, den får bara inte visas i bild för någon annonsör kan klaga och då blir det inga pengar till ägaren Bonniers och ingen lön till vd Jan Scherman, en gång vänsteristiskt grävande journalist med olycklig fäbless för att ringakta homosexualitet (”Är du bög, är du bög?” till Klas Eklund och den famöst obehagliga intervjun med Ebbe Carlsson) – vilket för övrigt kanske är anledningen till bristen på HBT-fokus i TV 4 (eller är det annonsörerna som klagar även då?).

Värt att nämnas i monarkifjäsk­sammanhanget är att TV 4 städslat Elisabeth Tarras-Wahlberg, kungahusets mångåriga pr-maskin, som hovjournalist för att skriva rader som ”kungen får förhoppningsvis fira sin födelse­dag i lugn och ro” (helt sant exempel, jag ­lovar, från hennes TV 4-blogg i helgen).

Som om allt ­detta stjärtslickande inte räckte: TV 4 accepterade också att dokumentären ”Familjen Bernadotte” sänds utan reklamavbrott. Dessutom gav man hovet final cut.

Sådan är kapitalismen, för att ­använda en 1 maj-klyscha, men det är förstås allvarligt på riktigt – för det fria ordet, inte bara för den kulturella och journalistiska hygienen – att TV 4 accepterar kungens spira mellan skinkorna för att få göra lukrativ maräng-tv.

Men, oh ironin, TV 4 har sålt hedern utan att ens få stortårtan: Trots allt fjäsk ville inte hovet att TV4 sänder vigseln mellan Victoria och Daniel. Rättigheterna gick till SVT. Måste svida.

ARTIKELN HANDLAR OM