Chilly och Leafy har grymt flow

NÖJE

De ligger bakom telefonlåten Vart ska du ta vägen

Chilly och Leafy är heta.

Efter Teliareklamen vill alla veta vilka de är.

2 500 vinylsinglar av deras ”Vart ska du ta vägen” är redan förbeställda.

Foto: Sara Ringström
Killarna Chilly och Leafy har gjort låten Vart ska du ta vägen som används i en reklamfilm. Det är ju jättekul, men jag var tveksam till det där med reklam, säger Kent Chilly Westerberg.

– Det här ”grymt flow”, vad betyder det?

Mannen i Teliareklamen lyssnar noggrant på musiken för att lära sig de ”rätta” uttrycken. Sedan ringer han och försöker beställa ett ungdomsabonnemang.

Fullkomligt nedringda

Killarna som sjunger är Chilly och Leafy. Eller Kent Westerberg och Gary Beckford, som de egentligen heter. De bor i Västerås och Stockholm och har gjort reggaemusik ihop sedan 1998. Under 1999 kom låtarna ”Tuff tripp” och ”Du och jag”, som spelades en del i P3.

Nu går var och varannan människa och gnolar på deras kommande singel ”Vart ska du ta vägen?”. Sedan reklamfilmen började sändas i tv har 2 500 skivor beställts i förväg. Och Telias växel har blivit fullkomligt nedringd av folk som undrar över låten.

– Jag trodde aldrig att det skulle bli ett sådant genomslag. Det är ju jättekul, även om jag först var tveksam till det där med reklam, säger Kent ”Chilly” Westerberg.

Vad handlar låten om?

– Det är en klassisk battletext, som man brukar säga. Kom inte hit och fucka med oss, ungefär. Henrik Schyffert, som har gjort reklamen, tyckte visst att den passade.

Hur känns det att få sitt ”genombrott” genom en reklamfilm?

– Det är väl många grupper som har fått det. Jag skiter i vilket, så länge vi släpper våra grejer och folk vill ha det så är jag nöjd. Men vi får se vad som händer, vi skruvar inte upp oss över det här.

Reggaefestival nästa vecka

Men det här ”grymt flow”. Vad betyder det egentligen?

– Från början så betyder det egentligen att man har bra flyt på texterna, säger ”Chilly” och skrattar.

På torsdag spelar Chilly och Leafy på reggaefestivalen på Skeppsholmen i Stockholm. Nästa vecka släpps maxisingeln ”Vart ska du ta vägen?”.

Anna Hansson