Hollywood älskar Sverige

avAnna Flytström

NÖJE

Här är stjärnorna som väljer svensk design

1 av 12 | Foto: AP
Jessica Alba H&M:s designer­samarbeten uppskattas även av stjärnorna – här syns Jessica Alba i topp och kjol från Versacekollektionen.

Våra svenska märken har letat sig ända in i världsstjärnornas ­exklusiva garderober. Från Beyoncé i en Dagmar­dress till Kim Kardashians H&M-klänning – här är ­kändisarna som gillar svenskt mode.

Svenskt mode blir allt mer internationellt. Våra inhemska märken sprider sig över världen och det gäller inte bara stora klädkedjor som H&M utan även mindre märken. De senaste åren har allt fler svenska designers valt att visa sina kollektioner utomlands, under de stora modeveckorna i New York, London, Paris eller Milano, för att nå ut till nya kunder och uppmärksammas i de större, internationella magasinen.

Många av världens främsta artister och ­skådespelare, eller kanske snarare deras stylister, har också fått upp ögonen för svensk design. Vissa plagg, som Acnes ”Pistol”-boots eller Swedish Hasbeens träskor, har till och med lyckats bli stora it-accessoarer vissa säsonger och då synts på var och varannan kändisfot.

När det gäller klädjätten H&M är det inte så uppseende­väckande att kändisarna känner till den, där är grejen snarare att kedjan lyckas få folk som annars bär lyx­märken som Chanel och ­Dior att välja budgetkläder. Men ibland är det förvånande hur kändisarna lyckats nosa upp en ny designer eller märke, som när Lady Gaga bar en päls av Borås-studenten Daniel Bendzovski eller när Madonna uppträdde i jeans från det då nystartade Blk Dnm.

Det fenomenet indikerar att svenskt mode har både bredd och spets – och väldigt snygg denim.

Nedan hittar du tre stjärnor som väljer svenskt och i bildspelet längre ner ännu fler!

Galet med päls på Gaga

När superstjärnan Lady Gaga var i Sverige för att uppträda i Globen förra året råkade det sammanfalla med Stockholms modevecka. Stjärnans stylist passade då på att se visningen av studenterna från Textilhögskolan i Borås och fastnade för designern Daniel

Lady Gaga i Daniel Bendzovskis päls.

Bendzovskis stora, fluffiga päls.

Men när Lady Gaga nästa dag lämnade hotellet i hans plagg blev effekten inte bara positiv. Visst fick Daniel Bendzovski en massa uppmärksamhet och publicitet, men det var nog få som förstod att hela poängen med kollektionen var att ifrågasätta den stora pälstrenden. Effekten blev snarare tvärtom – att hans jacka på Lady Gaga spädde på intresset för päls. Något som Daniel Bendzovski i efterhand har varit kritisk till.

Hippa regnrockar

Den svenska regnklädesdesignern Alexander Stutterheim har – något otippat – gjort succé hos USA:s hiphopgiganter. Först syntes hans kappa på rapstjärnan Kanye West och nu har han gjort ett designsamarbete med Jay Z. Den exklusivt framtagna gummikappan med gulddetaljer släpps den

Kanye i Stutterheims regnkappa.

30 november på lyxvaruhuset Barneys. Men det var inte självklart för designern att hoppa på projektet bara för att Jay Z råkar vara en världsstjärna.

– Från början ville jag bevara märket som ett solo­projekt för jag ville inte att något skulle äventyra mina idéer och min design, men jag har alltid uppskattat Jay Z:s unika kreativitet. Han verkar även vara en trevlig person, make och pappa, vilket är precis lika viktigt för mig, säger Alexander Stutterheim i ett pressmeddelande.

Gisele gillar Blk Dnm

Gisele i jeans från Blk Dnm.

Designern Johan Lindebergs nya projekt Blk Dnm har på kort tid vunnit enorma framgångar. Han har med hjälp av sina egenplåtade svartvita  kampanjbilder på kända vänner iklädda hans design och kreddiga kunder, som Radiohead-sångaren Thom Yorke och skådespelerskan Chloë Sevigny, skapat en image av så pass hög coolhetsgrad att det lockat superstjärnor som Madonna att bära hans jeans och världens främsta supermodell Gisele Bündchen att ställa upp på osminkade och oretuscherade reklambilder för märket. Och tydligen så satt jeansen väldigt bra, för supermodellen har fortsatt bära Blk Dnm-denim även privat, som här ute på promenad med barnvagnen.

I bildspelet nedan ser du ännu fler stjärnor som väljer svensk design!

1 av 6

Prenumerera på Sofis mode!

Exklusiva premier från The Body Shop – på köpet!

100 sidor trender, vill ha-köp, inspiration och stylingtips – direkt hem i brevlådan. Ge dig själv eller din vän en stunds vardagslyx med en prenumeration på Sofis mode! Förutom massor av mode (från budget till lyx) får du också massor av skönhet, intressanta intervjuer mer modeprofilerna du vill ha koll på, kändismöten och hälsa & träning.

Just nu får du dessutom produkter från The Body Shop – på köpet!

Premierna du får är:

✓ Det superhärliga kroppssmöret ”Cocoa Butter Body Butter” (200 ml)

✓ Duschgelén ”Mango Shower Gel” (250 ml)

Ett tropiskt sommarkit perfekt för varma dagar och heta kvällar.

Klicka på det erbjudande du vill utnyttja och beställ hem redan i dag!

● 6 nr av Sofis mode + premier från The Body Shop 139,50:-

● 13 nr av Sofis mode + premie från The Body Shop 259,50:-

● 26 nr av Sofis mode + premie från The Body Shop 509,50:-

I bildspelet nedan kan du smygtitta i det senaste numret av Sofis mode!

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode