Först Kiss – nu en hyllning till Coca-Cola, SVT?

NÖJE

Kiss är en magisk barnmagnet och en mångmiljardindustri.

Så när Kiss kom på Sverigebesök tyckte SVT att en timmes reklamfilm passade finfint.

Foto: LÄSARBILD
Kiss på Tele2 Arena. SVT-dokumentären ”Kiss – gitarristen som försvann” var en ren reklamfilm för miljardindustrin Kiss.

Vinnie Vincent skrev odödliga hits till musikkulturarvet”.

Sa speakern.

”Som en Gud, ett mytiskt väsen, fick han ett band på fötter.”

Sa speakern.

”Precis som med ’Star wars’ kan man köpa tusentals produkter vars användningsområden sträcker sig över en livstid. Från kondomer och bebiskläder till likkistor – alla förseddda med bandets klassiska logotyp.”

Sa speakern.

”Och de själva anordnar den mest maxade upplevelsen som kan köpas för pengar – ’Kiss cruise’!”

Sa speakern.

”Tillsammans är vi som en besatt sekt”.

Sa speakaren.

Jotack. Eller som i det här fallet: Den bästa reklambyrå pengar kan köpa.

Mina öron krullade sig och skämskudden letades fram när jag såg Kiss-dokumentären på SVT:s ärevördiga ”K Special” i samband med Sverigebesöket förra helgen.

▪▪

Kiss, undrar kanske någon, vilka är det? Jo, en av musikbranschens största vinstmaskiner, en miljardindustri. Oklart dock om de varit världens största band ”två gånger”, vilket denna reklamfilm också påstod. När skulle Kiss ha varit större än Rolling Stones, U2 eller Bon Jovi?

Gene Simmons påpekar ofta att han är minst lika mycket affärsman som musiker: ”Jag slutar aldrig jaga pengar, jag får aldrig nog”.

Därför drar de på sig kostymerna och åker på turné om och om igen trots att Paul Stanleys röst bara levererar anständig kvalitet vid, i bästa fall, varannan spelning.

De två grundarna är värda kring 2,5 miljarder kronor, vardera.

Det är ju jättekul för dem. Och det är fascinerande att Kiss ständigt lockar nya generationer barn, eftersom de de bara gjort en handfull grymma låtar (den bästa låt ”dokumentären” spelade var besynnerligt nog Grand funk railroads ”American band”) och det var decennier sedan Kiss hade något som ens påminde om en hit.

Det var deras skojiga utseenden – och det i Sverige kittlande namnet Kiss – och ”Heaven’s on fire” som lockade mig som 10-åring och så lär det vara än.

Läsk nästa gång?

Och det är förstås gulligt att det finns vuxna människor som lever i och för denna hårdrocksekt.

Men ska SVT gör en helt okritisk reklamfilm för Kiss just när de kommer till Sverige? Nej. Ska de någonsin göra en helt okritisk reklamfilm för något rockband? Nej.

Jag kan inte minnas ett liknande journalistiskt haveri i SVT2. Är det för att man anser att popkultur inte behöver tas på allvar?

I kväll på samma tid sänder K Special en heltimmes reklamfilm för Coca-Cola. En makalös, fantastiskt och underbar dryck som barn och vuxna druckit tillsammans och älskat i långt över 100 år.

Nej, självklart sänder inte SVT den. Men vad vore skillnaden?

VECKANS…

Foto: NETFLIX
Katherine Langford som Hannah Baker självmordsdramat i ”Tretton skäl varför”, med 8,7/10 på imdb.

…SJÄLVMORDS-UNGDOMSSERIE. ”Tretton skäl varför”, Netflix. Inte bara SVT, som sänt glansig livsstils-tv om självmord med Sofia Helin och Anne Lundberg, har upptäckt kittlingen i psykisk ohälsa som slutar på tänkbart värsta sätt. Temat har givetvis mött kritik i USA, från lärare och psykologer som menar att serien ökar risken för självmord, depression, mobbning och sexuella trakasserier. Så kanske bör föräldrar gömma den här serien, som annars är mycket välgjord och om en flicka lämnar efter sig 13 kassettband som förklarar varför hon tog sitt liv.

Reklam-tv har blivit en klassfråga, skriver insändarskribenten.

…BREV. ”Superbra att någon skriver om dessa förbenade reklamkanaler. Det är såååå rätt det du skriver, och jag tittar själv precis som du beskriver det. Måste dock erkänna att jag var en ivrig förespråkare för reklam-tv innan den fanns i tron om att det skulle bli friare bättre o större utbud om vi slapp det statliga tv-monopolet. Men idag skäms jag över vad jag ansåg. Vad har vi idag... likartade kanaler som visar samma saker om och om igen med samma programledare och eviga reklamavbrott. Det tokiga är att reklam har blivit en klassfråga ..Du måste ha råd för att slippa skiten. Tack för din artikel, bra skrivet. /Roy

Foto: BJÖRN LINDAHL
Förra allianspartierna debatterar i ”Agenda”

…PARTILEDARDEBATT. Stefan Löfven (S), Anna Kindberg Batra (M), Jimmie Åkesson (SD), Isabella Lövin (MP), Annie Lööf (C), Jonas Sjösted (V), Jan Björklund (L) och Ebba Busch Thor (KD) bataljerar medan Camilla Kvartoft och Mats Knutson håller ordningen i ”Agenda” på SVT2 på söndag klockan 20.00. Viktig fråga borde vara om en kommande regering 2018 – Är S och MP fortfarande ett par? Finns M+C+L+KD-alliansen fortfarande?

…FÖR ÖVRIGT anser jag att ”Let’s dance” bör förstöras.