Kakan hoppar av Comviq-kampanjen

1 av 2
NÖJE

Karin ”Kakan” Hermansson har fått nog av hatet.

Konstnären hoppar av Comviqs reklamkampanj om uttrycksfrihet.

Orsaken är att hon upplever situationen som hotfull.

Karin ”Kakan” Hermansson var en av de tio kändisarna som agerar ambassadörer i Comviqs nya kampanj om uttrycksfrihet och att kliva ur sin ”filterbubbla”. Konstnären, programledaren och beautybloggaren har sällskap av namn som Zara Larsson och Calle Schulman.

Reklamkampanjen har fått mixade reaktioner. Till exempel har många i sociala medier riktat stark kritik mot valet av Kakan Hermansson Vissa har hotat att avsluta sina abonnemang hos telejätten på grund av Kakans medverkan.

En orsak kan vara att konstnären tidigare har rört upp känslor genom att twittra negativt om poliskåren och Malexandermorden. Hon har dock bett om ursäkt för sina uttalanden kring det.

Comviq har inte tänkt om kring någon av sina ambassadörer, trots reaktionerna.

– Vi har inga planer på att göra några förändringar i kampanjen. Vi kommer fortsätta låta våra tio profiler genomföra sina uppdrag …, säger Malin Selander, kommunikationschef på Tele2, i ett mejl till Nöjesbladet.

På onsdagskvällen kom nyheten att hatet och glåporden har blivit för mycket för Kakan Hermansson. Hon hoppar av Comviq-kampanjen, eftersom hon har upplevt situationen som hotfull. Det meddelar Malin Selander i ett mejl till Nöjesbladet.

– Vi tycker att det är oerhört tråkigt, samtidigt har hon vår fulla förståelse och vårt stöd. Comviqs kampanj kommer att fortsätta som planerat. De reaktioner vi fått kring kampanjen visar tydligt varför … uttrycksfrihet är värd att slåss för.

ARTIKELN HANDLAR OM