Klädjätten: ”Bilderna är inte det minsta diskriminerande”

avEmmelie Wallroth

NÖJE

”Bilderna visar modellerna på ett attraktivt sätt”

1 av 4
Här är American Apparels skyltning i den manliga delen av deras webshop...

Klädjätten American Apparel som anmäls för sexistisk reklam svarar nu på kritiken.

”Tyvärr har några bloggare förväxlat en konstnärlig fotografering med en produktfotografering”, skriver Ryan Holiday på American Apparel, i ett mejl.

På det amerikanska klädföretaget American Apparels hemsida visar en kvinnlig och en manlig modell upp samma skjorta. Mannen är fotograferad framifrån och bär skjortan fullt påklädd. Kvinnan bär skjortan – och ingenting mer.

”Förväxlat bilderna”

Debatten kring de olika sätten att marknadsföra samma skjorta har tagit fart och flera anmälningar mot reklamen har kommit in till reklamombudsmannen.

Men företaget bakom bilderna menar att reklambilderna inte är sexistiska.

”I det här fallet visar den riktiga produktbilden för unisex-skjortan en fullt påklädd kvinna, precis som bilden på mannen. Tyvärr har några bloggare förväxlat en konstnärlig fotografering med en produktfotografering och till följd av det bröt en kontrovers ut”, skriver Ryan Holiday, marknadschef för American Apparel, i ett mejl till Aftonbladet.

”Inte det minsta diskriminerande”

Enligt honom är American Apparel välkänt för sitt provocerande bildspråk, sina konstnärliga fotografier och inställningen till yttrandefrihet inom modebranschen.

”Vi tycker inte att det finns någonting i de här bilderna som inte följer våra normer och vi tycker att de visar plaggen och modellerna på ett attraktivt sätt och är inte det minsta diskriminerande”, skriver Ryan Holiday.

American Apparel har aldrig velat att någon ska bli upprörd av bilderna.

”Och vi ber om ursäkt till de som är upprörda.”

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode