Melodifestivalen riskerar bli "Idol"

avMarkus Larsson

NÖJE

Nöjesbladets schlagerkrönikör Markus Larssonom de vikande röstningssiffrorna

Foto: Mia carlsson
Darins uppgift: locka över tre miljoner tittare.

Melodifestvalen tappar tittare och röster.

Det är inget ras, snarare ett läckage.

Och det är inte speciellt förvånande.

Nöjesbladets Markus Larsson.

Jämfört med det mesta är tittarsiffrorna fortfarande skyhöga.

Men – och det här ett viktigt ”men”, eftersom tävlingen bara hunnit halvvägs – genomsnittet verkar parkera några hundratusen lägre än de senaste åren.

Rösterna får tills vidare vara en parentes. Nivån är generellt sett högre än exempelvis 2005 och 2006.

Och eftersom årets röstning inte innehåller lika många moment som fjolårets dueller blir antalet röster automatiskt lägre. Dessutom försvinner den starkaste röstmagneten i varje delfinal, folkets etta, redan efter första omgången.

Men visst saknar också årets upplaga riktig hetta och dramatik. Under 00-talets guldår hade vartenda år en speciell och unik karaktär. År 2010 känns än så länge som ett ”har det redan börjat igen?”.

Det är oundvikligt att intresset för succémaskinen minskar nån gång, att det smyger sig in en viss mättnad.

Förklaringarna till det är många. Sveriges svaga resultat i Eurovision song contest är ett av dem. Själva formen och innehållet ett annat.

Sex veckor är lång tid. Och SVT har uppenbarligen problem att fylla fyra delfinaler med intressanta artister och låtar. I framtiden kanske tävlingen måste kortas för att skapa större spänning och högre låtkvalitet.

De stora och breda publikprofilerna från 00-talets guldår – Lena Philipsson, Carola, Perrelli, The Ark – är dessutom förbrukade. Och de har inte riktigt ersatts av en ny och yngre generation.

Samtidigt kan generationsväxlingen skapa ett glapp hos tv-publiken. Målgruppen borde rent logiskt krympa i takt med att artister som Eric Saade och E.M.D och Ola bankar ner konkurrenterna i skorna.

Jag misstänker att Melodifestivalen riskerar att bli som ”Idol”. Det är hos den unga publiken som det verkliga ­engagemanget finns. Bredden och ­tittarna blir därefter – mindre och färre.

Men det är inte klart ännu. Till helgen kliver årets storfavorit in i tävlingen.

Och ­Darin är inte bara den ­förhandstippade vinnaren i ­Globen. Han ska helst även se till att skapa en ”­Darin-effekt” och locka fler än tre miljoner tittare, mitt under brinnande vinter-OS.

Lycka till.

ARTIKELN HANDLAR OM