Så drar SVT in 120 miljoner på schlagern

avHelena Trus, Torbjörn Ek, Martin Gustafsson

NÖJE

Kanalen kryper runt public service-reglerna och kammar hem enorma pengar till sina största samarbetspartners

1 av 3
EN stor VINSTMASKINNär Melodifestivalen har nått fram till finalen i Friends Arena i Solna den 9 mars har festivalcirkusen hunnit dra in multum på bland annat biljetter, sponsring och intäkter från telefonröstningen. ”Det är oftast utsålt på såväl två genrep som sändning”, säger Andreas Malmfält på mediebyrån Bizkit. Foto

 ■ ■ Det här är historien om hur public-service sålt ut sitt starkaste varumärke till privata aktörer – som tjänar mångmiljon­belopp på Sveriges sista stora lägereld.

■ ■ Hur dealen med public service ser ut är affärshemligheter – men de stora in­täkterna år efter år hamnar hos två stora privata bolag.

■ ■ Nöjesbladet har granskat Melodi­­festivalen.

■ ■ I dag: Så kringgår SVT lagen och ger mångmiljonbelopp till multinationella nöjesbolag.


Alla siffror är hemliga.

Men Nöjesbladets beräkningar visar att Melodifestivalen i år omsätter långt över 120 miljoner kronor.

Pengar som främst går till två privata bolag.

– Det är klart att vi tjänar pengar på det. Det är en förutsättning för vår verksamhet, säger Leif ”Blixten” Henriksson, vd för Blixten & Co.

I våras bänkade sig över fyra miljoner svenskar framför tv:n för att se Loreen vinna Melodifes­tivalen. Men efter den sex veckor långa schlagerturnén hade fler än Loreen anledning att känna eufori.

Enligt regler för public service-bolag får inte SVT tjäna pengar på uttagningarna. Men SVT har hittat ett sätt att kringgå lagen och ändå dra in mångmiljon­belopp på tävlingen.

Undgår lagen

Genom att göra en samproduktion när det gäller turnén anser SVT att de kan undgå lagen om offentlig upphandling (LOU) och direktupphandlar arrangemangen.

Medan SVT producerar tv-sändningarna sköter Live Nation sponsringen och de kommersiella rättig­heterna. Det externa turnébolaget Blixten & Co tar hand om logistiken på den sex veckor långa turnén.

Hur mycket pengar tjänar ni på att göra Melodi­festivalen?

Melodifestivalen är ju en av de största produktionerna som rullar årligen i Sverige. Det omfattar väldigt mycket arbete så hur mycket som är kvar på sista raden är svårt att säga. Men det är klart att vi tjänar pengar på det. Det är en förutsättning för vår verksamhet, säger Leif ”Blixten” Henriksson, vd för Blixten & Co.

Live Nation betalar en engångssumma till SVT varje år för rätten att få använda varumärket Melodifestivalen och arrangera evenemanget på de sex arenorna runt om i Sverige.

– Summan har gått upp under åren och avtalet är föremål för diskussion varje år. Vad som står i avtalet är sekretessbelagt och vad vi betalar en välbevarad hemlighet mellan mig och SVT, säger Staffan Holm, arbetande styrelseordförande på Live Nation.

”Extremt bra affär”

Enligt uppgifter till Nöjesbladet ligger licenssumman på omkring 25 miljoner.

En summa tv-rådgivaren Andreas Malmfält på mediebyrån Bizkit tycker låter rimlig:

– Om det är så att Live Nation betalar en engångssumma, så är det en extremt bra affär för både Blixten och Live Nation, säger han och fortsätter:

– De stora intäkterna kommer från biljettförsäljning. Live Nation och Blixten tar ingen större risk med att gå in i ett sådant här stort projekt med tanke på hur mycket biljetter som säljs. Det är oftast utsålt på såväl två genrep som sändning.

”Stolta och glada”

Leif Henriksson på Blixten & Co betonar att de varit med och vänt Melodifestivalturnén till en succé:

– När vi gick in, efter första året, så var det ett underskott, vi tog över något som inte hade särskilt höga publiksiffror. Så vi har ju tillsammans med SVT och Live Nation varit med och vänt något och fått det att ständigt utvecklas och öka i popularitet. Det är vi väldigt stolta och glada för.

Enligt Staffan Holm, arbetande styrelseordförande för Live Nation, omförhandlas kontraktet med SVT varje år.

– Det sägs från olika håll att det är andra aktörer på marknaden som vill göra detta. Med detta sagt så ska man inte förbise den kompetens som behövs. Det krävs också ett stort nätverk med näringslivet och sponsorer. Det finns eventbolag och andra bolag som jobbar med konsumentmarknad, men kombinationen är inte så lätt att hitta. Ingen erbjuder helheten som vi gör, säger han.

Tioårigt system

Peter Nyrén är programbeställare för nöje och fakta på SVT. Enligt honom är upplägget med att Live Nation betalar en engångssumma den bästa lösningen för tv-licensbetalarna.

– Det är en konstruktion som funnits under alla de tio åren som det här har gjorts. Vi ser till att intresset som finns i det här kan få en form som gör att det blir en bra konstruktion och en bra affär för SVT och licensbetalarna, säger han.

Vad tror du licensbetalarna tycker om att två utomstående företag tjänar mil­joner på Melodifestivalen?

– Vi kommenterar inte hur det här avtalet ser ut men vi menar ju att vi ser till att det här blir på bästa sätt använda licenspengar.

ARTIKELN HANDLAR OM