Lasse Kronérs hårda kritik mot SVT – flyttar ”Doobidoo”
”Trött på att det sitter 14-åriga chefer där uppe i Stockholm”
Publicerad 2022-06-25
Trots miljonsiffror flyttas populära långköraren ”Doobidoo” till lördagar för att ge plats åt annat.
Nu rasar programledaren Lasse Kronér på SVT.
– Jag är så jävla trött på att det sitter 14-åriga chefer där uppe i Stockholm som inte har en jävla aning om vad folklighet är, säger han till Aftonbladet.
Säsong 17 av SVT:s populära långkörare ”Doobidoo” har gått i mål. Programmet följs av cirka en och en halv miljon tittare varje fredag.
Gott så, men programledaren Lasse Kronér är trots det besviken på att programmet behandlas styvmoderligt av cheferna ”där uppe” i Stockholm.
– Jag kan tycka att de är lite panikslagna. De springer på varenda boll istället för att lita på att det som fungerar faktiskt fungerar. Vi har över en och en halv miljon tittare som faktiskt sätter sig ned på fredagskvällarna även fast det finns SVT Play. Då flyttar man oss till lördagar i höst för att man ska göra något annat istället, säger Lasse Kronér till Aftonbladet och fortsätter:
– Tittar man på SVT:s tablå så har Stockholm gjort en sak som har fungerat de senaste trehundra åren, nu överdriver jag, men det är ”Bäst i test” och då tapetserar man med det. Vi har lika bra eller bättre tittarsiffror. Då kan jag känna att jag har fått nog. Jag gör sjuttonde säsongen i år och vi har levererat mellan 1,5 och 2 miljoner tittare varje år, varje fredag, hela jävla säsongen.
Kronér: Totala muppar
Lasse Kronér är noga med att poängtera att det inte synd om honom.
– Nej, men jag är så jävla trött på att det sitter 14-åriga chefer där uppe i Stockholm som inte har en jävla aning om vad folklighet är och då ska bestämma vad övriga Sverige ska titta på. De har inte en jävla aning om ni frågar mig.
Har du vädrat det här med de som bestämmer?
– Det har jag absolut gjort och jag tycker det är för jävligt. Jag tycker SVT har så ofantligt mycket kvalité och så begåvad personal och så sitter det på vissa chefspositioner totala muppar som inte har en aning om vad som händer. De går åt det håll det blåser för att de sitter på Stureplan och inte har en jävla aning om vad övriga landet vill ha för tv-program.
Kommer tappa tittare
SVT väljer alltså att flytta ”Doobidoo” till lördagar i höst, något som kommer att få negativa konsekvenser för programmet enligt Kronér.
– De flyttar oss till lördagar och det kommer att göra att vi tappar en jävla massa tittare, men det må vara hänt. Det är deras kanal och deras beslut. Men kan man då ge oss något tillbaka? Jag är trött på att vi inte syns på SVT Play, vi finns inte på svt.se och vi finns inte i några trailers och billboards och så har det varit i alla tider.
Vad svarar cheferna när du säger det här?
– De säger att de har en plan för framtiden och att de tänker på ett annat sätt och det får de naturligtvis göra. Men tittar man på SVT Play idag och vad som finns där så drabbas i alla fall jag av ett totalt mörker.
”Jag tycker public service är fantastiskt”
Lasse Kronér är dock stolt över att jobba på SVT och han älskar public service.
– Public service och folklighet är de absolut finaste ord jag vet. Jag tycker public service är fantastiskt. Titta på BBC, de är i och för sig oerhört mycket rikare, men de låter inte 14-åringar skriva manus till Melodifestivalen till exempel. Det är patetiskt, det är tv för 4-åringar och det säger ändå jag som har ett program som bara är nonsens.
Nu vill han att SVT vårdar sin gamla klenod ”Doobidoo”.
– Jag blir så jävla trött ibland. Kan de inte bara se på tittarsiffrorna och vad vi har gjort och vara lite aktsamma om det. Det där skåpet har stått där ganska länge och är lite ömtåligt. Kan ni inte bara vara lite aktsamma när ni flyttar det så det inte blir kantstött.
SVT svarar: ”Vi kommer marknadsföra programmet”
SVT:s marknadschef Christer Mellstrand svarar på Lasse Kronérs kritik.
”Doobidoo är ett mycket omtyckt program med stor publik och vi kommer marknadsföra programmet. Sen har olika program olika utmaningar. Bäst i test och Doobidoo har helt olika publik och därmed olika marknadsföringsutmaningar”, skriver han i ett meddelande.