Zytomierska kan bli stämd av KO

Influencern Katrin Zytomierska gjorde reklam för sin fiskleverolja och skrev samtidigt om "ett läbbigt corona-virus".

Nu riskerar hon att dras inför domstol för otillbörliga hälsopåståenden.

– Vi tycker det är särskilt allvarligt när man skor sig på människors rädsla, säger Konsumentverkets jurist David Ånesjö.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell gick i veckan till hårt angrepp mot företag som i reklam som spelar på människors oro för coronaviruset. Framför allt gäller det preparat och hälsotillskott som påstås hjälpa mot covid-19.
"Det företagen gör är att på ett mycket förslaget och cyniskt sätt spela på människors rädsla", skriver hon på Konsumentverkets sajt.

Konsumentverket och Konsumentombudsmannen, KO, driver sammanlagt åtta ärenden angående marknadsföring som rör covid-19.

Ett av dem gäller influencern Katrin Zytomierska, 42, som gjort reklam för fiskleverolja med omega-3 som hon säljer.

”Väl investerade pengar”

"I tider som dessa med ett läbbigt corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar”, skrev hon i ett inlägg på Instagram den 13 mars. I inlägget stod även: "Jag vill starkt rekommendera er att börja ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån" samt "Det är väl investerade pengar i er hälsa".

Hon möttes omgående av hård kritik och Konsumentverket fick 120 anmälningar mot henne.

Katrin Zytomierska fick 120 anmälningar emot sig efter reklamen.
Katrin Zytomierska fick 120 anmälningar emot sig efter reklamen.

Zytomierska svarade på kritiken den 19 mars på Instagram. Hon skrev bland annat att hon är "helt obrydd över att 120 personer anmält mig" och att de som känner henne vet att hon inte är en ond person som skulle profitera på människors rädsla.

Den 20 mars meddelade KO Zytomierska att en stämningsansökan planerades. "Enligt KO innefattar det inlägget såväl otillbörliga hälsopåståenden som brister i reklammarkeringen. KO anser även att inlägget är s.k. aggressiv marknadsföring genom att det enligt KO:s uppfattning anspelar på konsumenters oro för den pågående Corona-pandemin", skriver myndigheten.

”Hörde aldrig av sig”

Zytomierska fick till 3 den april på sig att svara. Det har hon inte gjort, enligt Gunnar Wikström, processråd vid KO.

– Hon hörde aldrig av sig. Vi överväger fortfarande stämning och ska ta ställning nästa vecka, säger han.

– Det skulle kunna bli så att vi går till domstol och där förbjuda marknadsföringen, säger Konsumentverkets jurist David Ånesjö.

Påståenden som inte kan styrkas anses vilseledande enligt marknadsföringslagen. Företagen får alltid chans att komma med en förklaring, framhåller han.

– Som det ser ut i dag är vår inställning att det inte finns något vaccin mot covid-19 eller coronaviruset och det finns egentligen inget skydd vad vi känner till. Anser de att de har ett skydd får de styrka det, säger David Ånesjö.

Aftonbladet har sökt Katrin Zytomierska.

Publisert:

LÄS VIDARE