Gui Minhai

Tv-bolag kränkte Gui Minhais privatliv

Av: 

TT

Den brittiska mediemyndigheten Ofcom fäller en kinesisk tv-kanal som sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser. Arkivbild.
Den brittiska mediemyndigheten Ofcom fäller en kinesisk tv-kanal som sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser. Arkivbild.

NÖJE

Tv-kanalen CGTN fälls av den brittiska mediemyndigheten Ofcom efter att ha sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser, skriver Journalisten.

Den engelskspråkiga kanalen ägs av statliga China Central Television och har tidigare fått sin licens indragen av Ofcom som förväntas utdöma ett bötesbelopp.

Gui Minhais dotter Angela Gui anmälde kanalen till den brittiska myndigheten efter att den vid två tillfällen sänt hennes fars tvångsbekännelser i tv. Det var programmen The News Desk och World Today som visade Gui Minhai där han uppgav att han ångrade sig. Ofcom har nu fällt kanalen för att ha kränkt Gui Minhais privatliv.

"Tv-kanaler ska inte få sända förnedrande tvångsbekännelser, och jag hoppas att detta beslut bidrar till att den frågan får större betydelse för EU och likasinnade länder när de arbetar med Kina", skriver Angela Gui i ett mejl till Journalisten.

Den kinesiske förläggare Gui Mihai kom till Sverige i slutet av 1980-talet för att studera historia. 1992 fick han svenskt medborgarskap. Så småningom flyttade han till Hongkong där han arbetade som författare och förläggare vid bokförlaget Mighty Current, samt på bokhandeln Causeway Bay Books. Där såldes böcker som den kinesiska regimen förbjudit.

ANNONS EXTERN LÄNK

Samla dina lån och krediter och få lägre ränta med Advisa.

Advisa

Publisert:

LÄS VIDARE

”The circle” säsong två – så gick det sen

ÄMNEN I ARTIKELN

Gui Minhai

Angela Gui