Bachelor och Bachelorette

Bachelor-Simon används i reklam på Tinder – TV4 lurar användarna

Av: 

Stina Dahlgren

Torbjörn Ek

Simon Lindström.
Simon Lindström.

NÖJE

På Tinder tror användarna att de matchar med Bachelor-Simon, men det hela är egentligen reklam för programmet.

Nu får Simon Lindström ta emot mängder av meddelanden från arga tjejer.

– Vissa är besvikna, andra är upprörda och tycker att jag är klantig som gjort ett konto redan, säger han.

”Bachelor” är mitt i säsongen och ungkarlarna Simon Lindström, 30, och Sebastian Martinsson, 28, är numera välkända ansikten för många svenskar.

Därför har en och annan höjt på ögonbrynen när de fått upp Simon på dejtingappen Tinder. Den som följt ”Bachelor” vet att de som medverkar i programmet inte får avslöja någonting om sitt kärleksliv förrän säsongen är över.

På dejtingappen Tinder dyker ”Bachelor”-deltagaren Simon Lindström upp.
Men det är inte ”Bachelor”-Simon som ligger bakom profilen – istället är det en reklamkampanj från TV4.

”Tinderprofil” med Simon Lindström

Tinder-användare som Aftonbladet varit i kontakt med har uppfattat det som att man får upp en helt vanlig profil med Simon. Om man sveper åt höger och därmed visar att man gillar Simons profil så får man en matchning. Därefter kommer ett meddelande i Tinders chattfunktion från vad som verkar vara Simon.

Men meddelandet är inte från Simon, och profilen är inte Simons egen. Det hela är reklam för programmet och för TV4.

”Kryp upp i soffan med mig. Se årets ’Bachelor’ på TV4 play och ta del av all dramatik”, står det i meddelandet tillsammans med en länk till TV4:s sajt.

På skärmdumpar av Simons Tinder-profil finns också en liten markering, ordet ”ad” står i liten stil precis under profilens informationstext. ”Ad” är en förkortning för engelskans ”advertisement”, det vill säga annons.

Den som matchar med Simon Lindströms profil på Tinder får istället ett reklammeddelande från TV4 med en länk till ”Bachelor”.
”Vissa har blivit arga”. Simon Lindström har blivit kontaktad av kvinnor som matchat med Tinder-profilen.

”Tycker att jag är klantig”

När Aftonbladet når Simon berättar han att han fick reda på reklamkampanjen via tjejer som skrev till honom på sociala medier.

– Vissa är besvikna, andra är upprörda och tycker att jag är klantig som ”gjort ett konto redan”, säger han.

– Vissa har ju blivit arga och säger att ”nu har du förstört min ’Bachelor’-säsong, jag som kollar för spänning”. Vissa har ju sett det som en möjlighet att flörta med mig, och vissa tror att det är ett fejkkonto. Så det är gott och blandat bland reaktionerna.

Samma dag som reklamen började gå på Tinder hörde TV4 av sig till Simon och berättade om kampanjen.

– Men innan de hörde av sig så fattade jag. Jag hade ju fått rätt många meddelanden.

TV4: ”Kommer utvärdera”

Han är dock inte arg på TV4 för egen del.

– Jag tycker mer att det är en kul kampanj, jag är inte så känslig så, säger Simon Lindström.

TV4:s exekutiva producent Jonathan Nordin säger att annonsformatet är utformat tillsammans med Tinder men att kanalen kommer att utvärdera om de borde göra något annorlunda framöver:

”Det handlar om en kampanj som är utformad tillsammans med Tinder och har en tydlig TV4-logga som avsändare. Efter avslutad kampanjperiod kommer vi att utvärdera och se om något kan förändras för att undvika framtida missförstånd”, skriver han i ett sms.

ANNONS EXTERN LÄNK

Missa inte Zlatans nya bok "Adrenalina" – förbeställ här!

Sportbladet Shop

Publisert:

Aftonbladet

/

Nöje

/

Bachelor och Bachelorette

LÄS VIDARE

Bachelor 2021 – så har det gått sen för deltagarna

ÄMNEN I ARTIKELN

Bachelor och Bachelorette

Tinder

TV4