Biljettbranschen är ett hån mot fansen

Såret är redan vidöppet.

Nu häller ”Uppdrag granskning kultur” nytt salt precis där det svider som mest.

Det kommer att ta lång tid för fansen att läka – och återfå förtroendet för konsertarrangörerna.

Joacim Persson.
Joacim Persson.

Precis som Nöjesbladets avslöjande för snart två år sedan lämnar de nya uppgifterna om biljettbranschens mörka inre samma bedövande känslor. Uppgivenhet. Ilska och frustration.

Då berättade vi bland annat hur ett ögonvittne sett ett ATG-ombud mata ut mängder av Metallica-biljetter, ringde och utgav sig för att vara från andrahandsjätten Biljett Nu och fick bekräftat att ombudet fått ut 200 biljetter till dem.

Nu har ”Uppdrag granskning kulturs” reporter Petra Markgren Wangler pratat med källor som bland annat påstår sig varit med om att köpa biljetter – direkt från arrangören Live Nation.

Om uppgifterna stämmer har vi en fuskhärva som går cirkeln runt. Ett hån mot fansen.

Där i ena ringsidan sitter alla vinnarna. Live Nation som snabbt och stolt kan basunera ut konserterna som utsålda på rekordtid, Ticnet som så smidigt som möjligt vill få iväg biljetterna, andrahandsjättarna som omsätter miljoner.

I den andra sitter du. Alla ni fans som skulle kunna offra hela månadspengen, studiebidraget, charterresan med familjen eller chefens förtroende för att få gå på den där spelningen med AC/DC, Metallica eller Lady Gaga. Kvällar som aldrig någonsin kommer igen.

I programmet skiner återigen oviljan att ta ansvar, agera eller på allvar göra något åt problemen igenom.

”Hur de som säljer biljetter till oss får tag på dem är inte vårt ansvar”, säger Biljett 24.

”Vi kan inte ägna oss åt polisiär verksamhet”, säger Ticnet.

Däremot har debatten om biljettfusk och fulmarknaden lärt Ticnet en sak: Fansen är beredda att betala långt mer för sin konsertupplevelse än vad aktören trott. De billiga biljetterna är för billiga och det finns marknad för lyxigare alternativ. De har helt enkelt hittat ett sätt att tjäna ännu mer pengar, inte lagt all kraft på att stävja problemen.

Så, där har vi det. Biljettbranschen är smutsigare än någonsin, aktörerna tycks trivas bra som det är och i framtiden kan Ticnet komma att rätta till sitt misstag – och ta ännu mer betalt av fansen.

Låt mig gissa, de exklusiva biljetterna kommer att bli ännu mer eftertraktade för fansen. Och ett perfekt sätt för andrahandsaktörerna att tjäna ännu mer pengar.

Publisert: