Ett dansband som sjunger med svärta

Det är vårens kanske starkaste dansbandsballad.

”Aldrig mer” är Jenny Saléns vackraste inspelning hittills.

Nu ser vi fram mot debutalbumet.

Jenny Salén, en gång i denna spalt utnämnd till Sannex framtid, väckte rejäl uppmärksamhet när hon 2002 lämnade Uppsalabandet för att satsa på nytt i eget namn. Våren 2003 startade hon Jenny Saléns orkester, som på bara ett år blivit ett omtalat band med en personlig stil.

Mycket beror givetvis på sångerskans ärliga och känslofyllda framtoning. Jenny Saléns röst är både tuff och sårbar, småhes och lätt beslöjad, på ett sätt som är få dansbandssångerskor förunnat. Lotta Nilsson i Candela och Monia Sjöström, som i sommar återkommer till Grönwalls, är de två närmaste jämförelser man kan göra.

Debutsingeln ”Kärlekens låga” (Hövik Records) var en lovande start, men det är först nu som jag tycker att orkestern har hittat formen.

”Aldrig mer” är en fin pianoballad om brusten kärlek skriven av Claes Jagborn: ”Någonstans försvann visionerna jag trodde på”, sjunger Jenny Salén rakt ut i nattens mörker. Sången påminner faktiskt om en av Jennys gamla inspelningar med Sannex, popballaden ”Om jag bara vågar” på albumet ”Din i natt” (SannCD, 2001).

Det är ytterst sällan det finns anledning att tala om svärta i svenska dansbandslåtar, men i det här fallet har det faktiskt relevans.

Jenny Saléns orkester har inte aviserat någon albuminspelning ännu, men med lite tur och framgång med ”Aldrig mer” tror jag inte att det behöver dröja alltför länge.

Vägen mot stjärnorna kan börja.

Det är över ett år sen Casanovas senast hördes av på skiva. Nya singeln ”Om du var här” (ER-Records) är därför ett välkommet livstecken.

Det har hänt en hel del sen Casanovas sensationellt vann dansbands-SM 1998. Ny sångare sen i höstas är Fredrik Englund, som värvades från Alive. Han efterträdde den begåvade Andreas Hedenskog, som tvingades lämna bandet av hälsoskäl.

”Om du var här” är smart och driven dansbandspop, uppbyggd på schlagervis med en riktigt farlig allsångsrefräng. Fredrik Englund rör sig hemtamt i den tufft elektriska omgivningen. Det är ingen omedelbar låt, kanske inte heller något av Casanovas största nummer, men den växer snabbt efter några lyssningar.

Casanovas comebacksingel är skriven av Henrik Sethsson och Pontus Assarsson, som tillsammans med Dan Attlerud låg bakom Fames bidrag i årets schlager-SM. Till Sethssons tidigare meriter hör åren med dansbandsmästarna Hjältarna och segern med Friends ”Lyssna till ditt hjärta”, som han skrev med Thomas G:son, i schlager-SM 2001.

Sämre låtskrivare och producenter kan man definitivt ha i ryggen.

Etta på topplistan. Vikingarna ser ut att ta ett värdigt farväl med avskedssamlingen ”Bästa kramgoa låtarna” (NMG). Nu hoppas jag skivköparna börjar satsa på framtidsnamnen också.

Bäst just nu

Michael Nystås