Jag träffar hörlurar – för 468 000 spänn

Foto: Joachim finlyssnar
NÖJE

En lyxsvit, en influgen pr-avdelning och 40 noggrant klockade minuter.

Intervjua världskändis? Nej, jag ska träffa ett par ­hörlurar – för 50 000.

Euro.

Småspringer till Radisson Blu. Jag har egentligen inte bråttom men instruktionerna är tydliga: Kom senast en kvart innan och vänta i lobbyn. Jag och en handfull andra svenska journalister har fått varsitt åtråvärt möte i en svit ett par våningar upp.

Men det är varken Rihanna eller Ozzy jag ska träffa utan ”Orpheus”, världens dyraste hörlurar. Tre par av Sennheisers senaste prototyp reser världen runt och nu är ljudmiraklet för första gången någonsin på besök i Skandinavien.

Med magnifik panoramautsikt över Stockholm börjar min föreställning. Sennheisers chefsingenjör, den sympatiska musikälskaren Axel Grell, trycker på on-knappen. Fyra reglage skjuter ut ur den marmorklädda förstärkaren, åtta rör tittar fram och locket till juvelen glider upp.

Jag börjar lyssna. Först Eagles ”I don’t wanna hear any more”, en makalös röstpärla men hörlurarna avslöjar för mycket. Det låter fantastiskt men inte monumentalt. Hör sen hur virveln i Sades ”Lovers rock” blir för ettrig. Kastar i stället på Rage Against The Machines Sound City-inspelade debut och trillar av stolen. Jag kliver rakt in i Tom Morellos gitarrlåda. Nej stryk det, jag har fyrtolvan som en hjälm över huvudet. Varje fiber av Toms plektrum mot strängarna kränger sig ut genom de absurda elektrostatiska hörlurarna.

Jag famlar efter tiden. Det har gått fem minuter men klockan säger 25. Betar snabbt av älsklingsplattan ” ­ Rumours” och lite Peter Gabriel-magi från ”Us” innan jag sätter på Cardigans bästa album, ”Long gone before daylight”.

Jag ger upp. Sitter med en stirrande tom blick mot marmorklossen och hör hur Peter Svenssons gitarr aldrig någonsin har låtit bättre. När Nina Persson öppnar munnen i ”A good horse” får kroppen svårt att ens hantera känsloyttringarna. Ska den klä mig i gåshud, skratta eller pressa ut tårar längs ögongloberna? Den gör allt.

Mina 40 minuter är över. Jag sätter mig i hotellobbyn och funderar på vad som just hände.

Och hur jag ska få tag i 468 000 kronor ... till ett par hörlurar.

lyssna på

”End of conversation”

(Maria Andersson )

Sahara Hotnights-Marias solosingel låter så härligt Chrissie Hynde-släpig att jag vill köra bil en hel natt utan att byta låt.

”Flickering lights”

(Amanda Bergman)

Den här tar jag på ­vägen tillbaka.

ARTIKELN HANDLAR OM

Teknik